معرفی کتاب

بهترین کتاب های اقتصادی

خلاصه نوشته
  • تهیه و ارائه نرم افزارهای سفارشی
  • تجزیه و تحلیل کلیه ی اطلاعات(اکسل، دیتابیس و ...)
  • تهیه و ارائه گزارشات، نمودار و داشبوردهای مدیریتی
  • ارائه نرم افزارهای تحت ویندوز، وب و موبایل
  • انجام امور دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی و فروش
  • طراحی سایت و فروشگاه اینترنتی
در این مقاله به معرفی بهترین کتاب های اقتصادی می پردازیم.

کلیات علم اقتصاد اثر گریگوری منکیو

Principles of Economics By  N. Gregory Mankiw

کلیات علم اقتصاد اثر گریگوری منکیو

کتاب کلیات علم اقتصاد ترجمهٔ کامل ویرایش پنجم Principles of Economics اثر پروفسور گریگوری منکیو است. کتاب در سیزده بخش و 36 فصل تنظیم شده است. مهم‌ترین بخش‌های کتاب عبارتند از نیروهای بازار، کشش، سیاست‌های دولت، بازارها و رفاه، اقتصاد بخش عمومی، رفتار بنگاه و سازمان صنعتی، ساختارهای مختلف بازار، اقتصاد بازار نیروی کار، مرزهای دانش، اقتصاد خرد، اندازه‌گیری درآمد ملی، اقتصاد حقیقی در بلندمدت، پول و قیمت‌ها در بلندمدت، اقتصاد کلان باز، نوسانات اقتصادی در کوتاه‌مدت و مرزهای دانش اقتصاد کلان و مهم‌ترین سیاست‌های بحث‌انگیز اقتصاد کلان. فصل‌های مختلف این کتاب در سال‌های قبل در سه کتاب مبانی علم اقتصاد، نظریهٔ اقتصاد خرد و نظریهٔ اقتصاد کلان منتشر شده است.

دکتر گریگوری منکیو استاد اقتصاد دانشگاه هاروارد است. او تحصیلات خود را در دانشگاه‌های پرینستون و ام‌آی‌تی به پایان رسانده و تاکنون مباحث مختلفی مانند اقتصاد خرد، اقتصاد کلان، آمار و اصول اقتصاد را در دانشگاه تدریس کرده است. منکیو نویسنده‌ای پرکار است. مقالات بسیار زیادی در مجلات معتبر علمی و اقتصادی، مانند جورنال آو پولیتیکال اکونومی، امریکن اکونومیک ریویو، و کوارترلی جورنال آو اکونومیکس و مجلات ترویجی برای عموم مردم، مانند فاینانشیال تایمز و وال‌استریت جورنال، به چاپ رسانده است و نیز مقاله‌نویس مجلهٔ فورچون و ناشر مجموعه‌ای از بهترین و پرفروش‌ترین کتاب‌های درسی دانشگاهی به‌ویژه در زمینهٔ اقتصاد خرد، اقتصاد کلان و مبانی علم اقتصاد بوده است. کتاب‌های منکیو با اقبال فراوان روبه‌رو شده‌اند و در اکثر دانشگاه‌های معتبر دنیا به‌منزلهٔ کتاب درسی مورد استفادهٔ دانشجویان قرار می‌گیرند. پروفسور منکیو سرپرستی طرح‌های اقتصادی در دانشگاه‌های کمبریج و ماساچوست، و مشاورهٔ بانک مرکزی امریکا و دفتر بودجهٔ مجلس امریکا را بر عهده داشته است.

در کتاب حاضر بر کاربردها و سیاست‌ها تأکید بیش‌تری شده است. مطالعات موردی بسیار زیاد با هدف درک بهتر محصول علم اقتصاد و کاربرد آن‌ها در تمام فصل‌های کتاب ارائه شده است. نگارش متفاوت، طرح ابتکاری موضوعات و بررسی کاربردی سیاست‌های اقتصادی برخی مزیت‌های کتاب منکیو در مقایسه با سایر کتاب‌های مشابه است.


اقتصاد برای همه اثر علی سرزعیم

اقتصاد برای همه اثر علی سرزعیم

بسیاری از افراد دوست دارند که از بحث های اقتصادی که در رسانه ها درمی گیرد سردرآورند. دوست دارند معنای آمار و ارقام اقتصاد کلان را بفهمند و دلالت آن را در زندگی روزمره شان متوجه شوند. تاکنون کتابی که به شکل رضایت بخشی به این افراد در جهت تحقق این هدف یاری رساند وجود نداشت. کتاب های اقتصادی یا بسیار پیچیده و فنی هستند و یا کتاب هایی مقدماتی اند اما معطوف به اقتصاد کشورهای غربی، خصوصاً آمریکا نوشته شده اند و خواننده حتی اگر حوصله کند که فرمول ها و نمودارهای آن را بفهمد ربط آن مطالب را به وضعیت اقتصاد ایران و مباحث روز در نمی یابد.

از سوی دیگر سال هاست که مباحث اقتصاد ایران را از نزدیک دنبال می کنم و طی ۸ سال گذشته بیش از ۳۰۰ سرمقاله و مطلب در روزنامه های اقتصادی و رسانه های عمومی در مورد سیاست های اقتصادی منتشر کرده ام. وبلاگ اقتصادی «دوستدار سقراط» نیز از ۱۰ سال پیش تاکنون در همین جهت فعال بوده است. در این مدت پیوسته با این واقعیت روبرو بوده ام که اگر مبانی اقتصاد به درستی برای افراد تشریح نشود امکان تشخیص صحیح سیاست های اقتصادی غلط از درست را نخواهند داشت و افراد به سادگی فریب سخنان زیبا و یا وعده های فریبنده و مردم پسند را می خورند. تجربه نوشتن در روزنامه ها و رسانه های عمومی به من آموخت تا چگونه با مخاطبان غیراقتصادخوانده باید ارتباط برقرار کرد و چگونه مباحث تخصصی و پیچیده را به زبان ساده بیان نمود.

کمبود یادشده و توانی که در خود سراغ داشتم مرا بر آن داشت تا کتابی تحت عنوان اقتصاد برای همه تدوین کنم. جلد اول آن که به اقتصاد کلان اختصاص یافته اخیراً توسط انتشارات ترمه منتشر شده است. نسخه پیش نویس کتاب را به اساتید معروف اقتصاد کشور عرضه کردم و تأیید آن ها را دریافت کردم. وسواس من موجب شد تا آن را به دکتر صالحی اصفهانی استاد دانشگاه ایلی نوی آمریکا نشان دهم و همین امر زمینه ساز نزدیک به ۵۰ ساعت مباحثات تلفنی و گاه حضوری شد.

ایشان با دقت نظر مثال زدنی و دانش قابل تحسینی که داشتند در بهبود، اصلاح و تکمیل کتاب بسیار یاری کردند و نهایتاً نیز مقدمه ای عمیق و خواندنی بر کتاب نوشتند. دکتر هادی صالحی اصفهانی در بخشی از مقدمه نگاشته اند:

«امروزه علم اقتصاد موفق ترین علم در میان علوم اجتماعی ارزیابی می شود چراکه با اتکا به ابزار ریاضی توانسته روش هایی اصولی برای مطالعه، تبیین و پیشبینی پدیده های اجتماعی ارائه کند. اما پیشرفت آن، همزبانی میان دانش آموختگان رشته اقتصاد و توده مردم را بیش از پیش کاهش داده است. قریب به یک دهه است که اقتصاددانان در آمریکا و اروپا متوجه این نقطه ضعف شده اند و قدم هایی در جهت رفع این خلأ برداشته اند، ولی این فاصله کماکان بسیار عظیم است و نیاز است تا گام های خیلی بیشتری در این راستا برداشته شود.

متأسفانه در ایران نیز همین مشکل با پیچیدگی بیشتری مطرح است چون در تمام سطوح، آموزش علم اقتصاد بسیار محدودتر و نارساتر است و از این جهت خلأهای بزرگ تری حس می شود. من نخستین بار چند سال پیش پیش نویس کتاب حاضر را دیدم و ارائه نسخه نهایی آن را به عموم گام بسیار مثبتی ارزیابی کردم و متوجه شدم که قلم ساده و روان آقای دکتر سرزعیم دربیان مؤثر و همه فهم مباحث پیچیده اقتصاد توانمند است. لذا ایشان را به تکمیل و ادامه کار تشویق کردم و خودم نیز به سهم خود در بهبود آن مشارکت ورزیدم.

به عنوان یک ناظر بیرونی مشکلی که در عرصه اندیشه اقتصادی در ایران مشاهده می¬کنم درک محدود مباحث اقتصادی در میان شهروندان و سیاست گذاران است که نتیجه آن افراط و تفریط و ناکارایی رویکردهای اتخاذشده به سیاست اقتصادی است. این جانب با توجه به استعداد و علاقه ای که در آقای سرزعیم مشاهده کردم به تفصیل با ایشان درباره موارد شکست بازار و ملزومات مقابله با آن ها سخن گفتم که ماحصل این گفتگوها به اشکال مختلف در جای¬جای کتاب منعکس گردیده است.»


مبانی اقتصاد اثر مسعود نیلی

مبانی اقتصاد اثر مسعود نیلی

کتاب مبانی اقتصاد را مسعود نیلی در زمینه‌ی اقتصاد نوشته و نشر نی آن را در قطع وزیری به چاپ رسانده است.

جهان اطراف ما مجموعه‌ای بسیار پیچیده از روابط متقابل عواملی است که آن‌ها را «متغیرهای اقتصادی» می‌نامیم. حاصل این روابط پیچیده «پدیده‌هایی» هستند که در قالب مشاهدات بیرونی متجلی می‌شود. رسالت دانشمند، کشف روابط موجود بین متغیرهای اقتصادی، به منظور توضیح تغییرات مشاهده‌ شده در پدیده‌های اقتصادی است. چرا تورم به‌ وجود می‌آید؟ چه عواملی موجب بروز پدیده بیکاری می‌شوند؟ چرا مصرف، نوساناتی کمتر از سرمایه‌گذاری دارد؟ به چه دلیل در کشورهایی که نظام نرخ برابری شناور دارند، نرخ ارز نوساناتی غیرقابل پیش‌بینی دارد؟

چنین مواردی نمونه‌هایی از مشاهدات اقتصادی‌اند که دانشمندان علم اقتصاد درصدد یافتن پاسخ برای آن‌ها برمی‌آیند.


دکترین شوک اثر نائومی کلاین

The Shock Doctrine by Naomi Klein

دکترین شوک اثر نائومی کلاین

کتاب دکترین شوک (ظهور سرمایه داری فاجعه)، اثری نوشته ی نائومی کلاین است که نخستین بار در سال 2007 به چاپ رسید. در بریتانیا، ایالات متحده، آسیای شرقی، خاورمیانه و به طور کلی در همه جای دنیا، افرادی صاحب قدرت هستند که پول های هنگفتی از آشوب و هرج و مرج به دست می آورند. این افراد از جنگ ها و فجایع در سراسر کره ی زمین بهره می گیرند تا به شکلی بی رحمانه و غیرانسانی، تصویر مورد نظر خودشان را به مردم جهان القا کنند. نائومی کلاین با برملا کردن شیوه های فعالیت این سودجویان بین المللی، به اطلاعات و ارتباطاتی دست یافت که حتی خودش را نیز شوکه کرد: این که چگونه باورها و ارزش های این افراد اکنون بر جهان ما سلطه دارد و آن ها چگونه به این قدرت رسیده اند. کتاب دکترین شوک، ماجرایی عجیب و هشداردهنده درباره ی این است که چگونه عده ای اندک از رنج ها و مشکلات سایر انسان ها، برای خود ثروت هایی بزرگ به وجود می آورند.

قسمت هایی از کتاب دکترین شوک
وقتی تمام چیزی که دارید یک چکش باشد، همه چیز را مثل یک میخ می بینید.
طرف هایی که بیشترین سود را به دست می آورند، هیچ وقت در میدان نبرد حضور نمی یابند.
با بازخوانی گزارش های خبری منابع غربی درباره ی دوره ی شوک درمانی روسیه، با شگفتی می بینیم که بحث های آن دوران با گفت و گوها درباره ی عراق (که بیش از یک دهه بعد گشوده شد) همسان بوده است. علاوه بر اتحادیه ی اروپا، کشورهای گروه هفت و صندوق بین المللی پول، هدف آشکار مقامات ارشد دولت های بوش و کلینتون نیز در روسیه امحای وضع پیشین و ایجاد موقعیتی برای جنون تغذیه ی سرمایه داری بود تا این اوضاع به نوبه ی خود، یک دموکراسی بالنده مبتنی بر بازار آزاد با مدیریت تازه فارغ التحصیل های آمریکایی پدید آورد؛ به عبارت دیگر، عراقی بدون مواد منفجره.

چگونگی رشد و فروپاشی اقتصاد اثر پیتر شف

‭How an economy grows and why it crashes by Peter Schiff

چگونگی رشد و فروپاشی اقتصاد اثر پیتر شف

کتاب چگونگی رشد و فروپاشی اقتصاد با استفاده از تصاویر کارتونی، طنز و داستان، مفاهیم پیچیدهٔ مربوط به رشد اقتصادی و نظام پولی را شرح می‌دهد. نویسندگان کتاب، پیتر شف و آندرو شف مبانی رشد اقتصادی، موارد استفاده از سرمایه، ماهیت ویرانگر وام‌های مصرفی، علل تورم، اهمیت تجارت خارجی، پس‌انداز، ریسک و بسیاری از مهم‌ترین اصول علم اقتصاد را شرح می‌دهند. داستان کتاب ممکن است ساده و سطحی به‌نظر برسد ولی شما را به یک درک عمیق از چگونگی رشد اقتصاد و دلایل فروپاشی آن می‌رساند.

خیلی از ما شاید هنوز درک درستی از دلایل تورم و نوسان نرخ ارز نداشته باشیم. خیلی از کتاب‌های اقتصاد هم که اکثرا منبع درسی‌اند هم حجیم‌اند هم خواندن‌شان پیش زمینه می‌خواهد. اما کتابی که قصد داریم معرفی کنیم سعی کرده با طرح یک داستان خیالی مفاهیم اقتصادی را شرح دهد. طرح‌های کاریکاتوری هم شیوه‌ی دیگر کتاب برای شرح آسان مفاهیم اقتصادی است. داستان این است که سه نفر در جزیره‌ی متروکی هستند و هر کدام روزی یک ماهی می‌گیرند و می‌خورند. روزی یکی از آن‌ها ریسک می‌کند و به جای صید ماهی وقتش را صرف اختراع تور برای ماهیگیری می‌کند.

اگر موفق نشود ممکن است از گرسنگی بمیرد. اما موفق می‌شود و حتی می‌تواند بیش از یک ماهی صید کند و این جاست که دو نفر دیگر از او می‌خواهند تور را به آن‌ها هم بدهد که این منجر به ماجراهایی منتهی به وام دادن و… می‌شود. داستان کتاب ممکن است ساده و سطحی به‌نظر برسد ولی شما را به یک درک عمیق از رشد اقتصاد و دلایل فروپاشی آن می‌رساند. با همین داستان و کاریکاتورهایش می‌توان با پاسخ یا پاسخ‌هایی برای سوالاتی از این قبیل آشنا شوید: چگونه دولت‌ها می‌توانند بدون داشتن درآمد خرج کنند؟ به چه دلیل برخی کشورها ثروتمند و برخی فقیرند؟ راه درمان رکود اقتصادی چیست؟ پس‌انداز بیش‌تر یا مصرف بیش‌تر؟ علل به‌وجود آمدن تورم چیست؟

پیتر شیف

پیتر شیف

پیتر شیف (Peter Schiff)، زاده ی 23 مارس 1963، فعال بازار سهام، تحلیلگر اقتصادی و نویسنده ای آمریکایی است.

شیف در خانواده ای از طبقه ی متوسط اجتماع در کنتیکات به دنیا آمد. والدینش در دوران کودکی او از هم جدا شدند و شیف به همراه مادر و برادرش به منهتن، فلوریدا و درنهایت کالیفرنیای جنوبی رفت. او در سال 1987 در رشته های اقتصاد و حسابداری از دانشگاه کالیفرنیا فارغ التحصیل شد و حرفه ی خود را به عنوان خریدار و فروشنده ی سهام در اوایل دهه ی 1990 میلادی آغاز نمود.


سرمایه اثر کارل مارکس

Das Kapital by Karl Marx

سرمایه اثر کارل مارکس

کتاب سرمایه، اثری نوشته ی کارل مارکس است که نخستین بار در سال 1867 به دنیای ادبیات عرضه شد. این کتاب فوق العاده مهم و جریان ساز، تحلیلی تأثیرگذار درباره ی دارایی های شخصی و ارتباطات اجتماعی ای است که از آن ناشی می شوند. مارکس که بخش عمده ی کتاب سرمایه را در دوران تبعید خود در انگلستان به رشته ی تحریر درآورد، با بهره گیری از درک وسیع و جامع خود از جامعه ی پیرامونش، تحلیل ها و بینش هایی نوین را در عرصه ی مطالعات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی رقم زد. او با بیان این که کاپیتالیسم باعث گسترده تر شدن روزافزون شکاف میان ثروت و احساس رضایت از زندگی خواهد شد، به حاشیه رانده شدنِ آن را پیش بینی کرد و اعلام نمود که جای سرمایه داری را نظامی خواهد گرفت که مالکیت مشترک ابزار تولید در آن وجود دارد. کتاب سرمایه به سرعت نزد رهبران احزاب سوسیال دموکراتیک، به خصوص در روسیه و آلمان و در نهایت در تمام جهان، محبوب شد و به کتابی تبدیل گشت که دوست و همکار مارکس، فردریک انگلس، آن را «کتاب مقدس طبقه ی کارگر» نامید.

قسمت هایی از کتاب سرمایه
کالاها به عنوان ارزش مصرفی، بیش از هر چیز، از لحاظ کیفیت با هم تفاوت دارند، حال آنکه به منزله ارزش مبادله ای، تنها از لحاظ کمیت می توانند با هم تفاوت داشته باشند و بنابراین حتی ذره ای ارزش مصرفی هم ندارند.
این شهوت سیری ناپذیر سودجویی و این اشتیاق مداوم به مصرف، خصلتی است مشترک بین سرمایه دار و کسی که ثروتش را زیر لحاف پنهان داشته است. ضمن این که ذخیره کننده، سرمایه داری ابله است و سرمایه دار، ذخیره کننده ای عاقل.
نقاب اخلاقی-اقتصادی سرمایه داران تا زمانی چهره ی واقعی آن ها را از دیگران می پوشاند که پولشان بدون وقفه به عنوان سرمایه، کارایی داشته باشد.

دست نوشته های اقتصادی و فلسفی ۱۸۴۴ اثر کارل مارکس

Economic and philosophic manuscripts of 1844

دست نوشته های اقتصادی و فلسفی ۱۸۴۴

دست نوشته های اقتصادی و فلسفی ۱۸۴۴ یا دست نوشته های پاریس مجموعه یادداشت هایی هستند که بین آوریل و اوت ۱۸۴۴ توسط کارل مارکس نوشته شده اند. این یادداشت ها در زمان زندگی مارکس و مدت ها پس از مرگش منتشر نشد و برای اولین بار در سال ۱۹۳۲ توسط محققان اتحاد شوروی یافته شد و به چاپ رسید.

در نظام مالکیت خصوصی هر فرد در این اندیشه است که نیاز جدیدی را برای دیگری خلق کند تا اورا مجبور به دادن قربانی جدیدی کند و با قرار دادن او در یک وابستگی جدید و وسوسه ی بهره مندی از نوع جدیدی از لذت به ورشکستگی اقتصادی تن دهد هر کس تلاش میکند تا با تحمیل قدرتی بیگانه بر دیگری از این طریق نیاز خود خواهانه اش را برآورده کند. بنابر این پول به عنوان نیروی وارونه کننده در برابر فرد و آن پیوند های اجتماعی ظاهر میود که مدعی اند فی نفسه ذات هستند پول وفاداری را به خیانت عشق را به نفرت نفرت را به عشق فضیلت را به شرارت شرارت را به فضیلت خدمتکار را به ارباب و ارباب را به خدمتکار حماقت را به هوش و هوش را به حماقت تبدیل میکند.چون پول به منزله ی مفهوم موجود و فعال ارزش تمام چیز هارا در هم می آمیزد و مبادله میکند خود نیز درهم آمیختگی و مبادله ی عام همه ی چیزها جهانی وارونه در هم ریختگی و مبادله ی همه کیفیت های طبیعی و انسانی است. اگر انسان انسان باشد و روابطش با جهان روابطی انسانی آن گاه میتوان عشق را فقط با عشق اعتماد را با اعتماد و…رد و بدل کرد.اگر بخواهیم از هنر لذت ببریم باید هنرمندانه پرورش یافته باشیم اگر میخواهیم بر دیگران تاثیر بگذاریم باید به راستی قادر به برانگیختن و تشویق دیگران باشیم هرکدام از روابط ما با انسان و طبیعت باید جلوه ای ویژه ای باشد منطبق با ابژه ی اراده و زندگی فردی واقعی مان اگر یک طرفه عشق می ورزی یعنی عشقت به عنوان عشق ناتوان از برانگیختن عشق متقابل است اگر با تجلی زنده ی خود به عنوان انسانی عاشق محبوب دیگری نمیشود آن کاه عشقت ناتوان است و این عین بد بختی است.

کارل مارکس

کارل مارکس در سال 1818 در آلمان به دنیا آمد. چندین نسل از نیاکان او، خاخام های یهودی بودند اما خانواده ی کارل در زمان شش سالگی او، به مسیحیت روی آوردند تا بیشتر همرنگ جامعه ی آلمان شوند. مارکس در دانشگاه اشرافی و معتبر بون، بدهی های زیادی به بار آورد و به دلیل مستی و بر هم زدن نظم به زندان افتاد. او می خواست منتقد تئاتر شود اما پدرش که اصلاً از عملکرد کارل رضایت نداشت، پسرش را به دانشگاه برلین فرستاد، جایی که او به گروهی از فیلسوفان پیوست که با نام «هگلی های جوان» شناخته می شدند و نسبت به اقتصاد و سیاست مدرن بسیار بدبین بودند.

مارکس خیلی زود درگیر حزب کمونیست شد؛ گروهی کوچک که از براندازی طبقه های اجتماعی و لغو قانون دارایی های خصوصی سخن می گفتند. مارکس به روزنامه نگاری روی آورد و به شکلی مخفیانه به نامزدی زنی و جوان ثروتمند به نام جنی فون وستفالن درآمد. به خاطر فعالیت های سیاسی مارکس، این زوج مجبور به فرار از آلمان شدند و در نهایت در لندن سکنی گزیدند. مارکس کتاب ها و مقاله های بسیار زیادی، گاهی با کمک دوستش «فردریش انگلس»، نوشت که از مهم ترین آن ها می توان به کتاب های «سرمایه» و «مانیفست کمونیست» اشاره کرد.

مارکس بیشتر درباره ی کاپیتالیسم می نوشت، گونه ای اقتصادی که بر جهان غرب حاکم است. سرمایه داری در آن دوران، هنوز در اوایل راه بود و مارکس، یکی از باهوش ترین و تواناترین منتقدان آن به شمار می آمد.

کارل مارکس بیان می کند که بحران های کاپیتالیسم، به شکلی طعنه آمیز، نه به خاطر کمبود، بلکه به دلیل فراوانی به وجود می آیند. کارخانه ها و سیستم های ما آنقدر بهینه شده اند که می توانیم خانه، ماشین و دسترسی به مدارس و بیمارستان های خوب را در اختیار تک تک افراد روی این سیاره قرار دهیم. تعداد بسیار اندکی از ما باید کار کنند. اما با همه ی این امکانات، ما خودمان را از بند رها نمی کنیم. مارکس معتقد است که این کار احمقانه و بی معنی است و حتی برونداد نوعی از «مازوخیسم» یا خودآزاری است.

بیکاری امروزه مفهومی ناراحت کننده و بسیار آسیب زا تلقی می شود اما در نظر مارکس، نشانه ای از موفقیت است: او، بیکاری را نتیجه ی توانایی ها و قدرت های باورنکردنی ما در تولید می داند. کاری که در گذشته توسط صد نفر انجام می شد، اکنون توسط یک ماشین انجام می شود. مارکس اعتقاد دارد چون ما ثروت را در میان همگان توزیع نمی کنیم و به بیکاری نیز نگاه مثبتی نداریم، باید با عدم ثبات، نارضایتی از زندگی و بی قراری دست و پنجه نرم کنیم.


چرا ملت ها شکست می خورند؟ اثر دارون عجم اوغلو

Why Nations Fail: The Origins of Power, Prosperity, and Poverty by Daron Acemoglu

چرا ملت ها شکست می خورند؟

کتاب چرا ملت ها شکست می خورند (ریشه های قدرت،ثروت و فقر)، اثری نوشته ی دارون عجم اوغلو و جیمز رابینسون است که اولین بار در سال 2012 انتشار یافت. عجم اوغلو و رابینسون در این اثر ارزشمند تلاش می کنند تا دلایل فقر و ثروتمندی ملت های مختلف را به شکلی جامع مورد بررسی قرار دهند. در نظر آن ها، اقلیم، جغرافیا و فرهنگ نمی توانند در راه رسیدن یک کشور به کامیابی اجتماعی و سیاسی، نقشی تعیین کننده داشته باشند و این نهادهای حاکم هستند که این نقش را بر عهده دارند. این دو نویسنده برای اثبات گفته ی خود، از طیفی وسیع از نمونه های تاریخی استفاده می کنند: از شهر-دولت های تمدن مایا و انقلاب سال 1688 انگلستان گرفته تا قیام مصری ها در سال 2011 که منجر به سقوط حسنی مبارک از اریکه ی قدرت شد. کتاب چرا ملت ها شکست می خورند، اثری بسیار خواندنی و آموزنده است که اطلاعاتی ارزشمندی را در رابطه با اوضاع سیاسی و اقتصادی جهان در اختیار مخاطبین می گذارد.

قسمت هایی از کتاب چرا ملت ها شکست می خورند
این کتاب به شما نشان خواهد داد با وجود این که نهادهای اقتصادی در تعیین فقیر یا ثروتمند بودن یک کشور نقشی اساسی دارند، اما این سیاست و نهادهای سیاسی هستند که تعیین می کنند یک کشور چه نهادهای اقتصادی دارد.
کشورهای فقیر، فقیر هستند چون افرادی که قدرت را در دست دارند، تصمیماتی می گیرند که فقر به وجود می آورد.
اقتصاد به طور معمول، سیاست را نادیده گرفته است، اما درک سیاست برای توضیح نابرابری در جهان ضروری است.

سرمایه در سده بیست و یکم اثر توماس پیکتی

Capital in the Twenty-First Century by Thomas Piketty

سرمایه در سده بیست و یکم

سرمایه در قرن بیست و یکم (به فرانسوی: Le Capital au XXIe siècle) نام کتابی است از توماس پیکتی اقتصاد دان فرانسوی که به ثروت و نابرابری در درآمد دراروپا و آمریکا ازقرن هجدهم تاکنون می‌پردازد. این کتاب نخست در سال ۲۰۱۳ درفرانسه به چاپ رسید و در بهار ۲۰۱۴ به انگلیسی ترجمه شد. ترجمه آلمانی این کتاب در سال ۲۰۱۵ برنده کتاب سال سیاسی آلمان شد. نظریه اصلی مطرح شده در کتاب این است که اگر نرخسود سرمایه از نرخ رشد کلی اقتصادی بیشتر باشد این امر باعث انباشت ثروت شده و در دراز مدت چنین پدیده‌ای باعث عدم ثبات می‌شود.

آقای پیکتی در این کتاب پیشنهاد می‌کند که سیستم جهانی مالیاتی به کار گرفته شود که بر مبنای میزان ثروت، مالیات به صورت تصاعدی افزایش پیدا کند. هدف از این کار جلوگیری از انباشت ثروت در دست عده‌ای معدود عنوان شده‌است. فروش چاپ فرانسوی این کتاب بیش از پنجاه هزار عدد بوده و فروش چاپ انگلیسی آن به حدود هشتاد هزار عدد رسیده و انتظار می‌رود که دویست هزار عدد دیگر از چاپ انگلیسی کتاب به فروش برسد.

چه عواملی در انباشت و توزیع سرمایه تأثیرگذارند؟ سؤالاتی در مورد سِیر تکاملی و بلندمدت نابرابری، انباشت سرمایه و چشم اندازهای رشد اقتصادی در مرکز توجه علم اقتصاد سیاسی قرار می گیرند. اما به دلیل عدم وجود اطلاعات کافی و الگوهای قابل اتکا، پیدا کردن جواب های قانع کننده برای این سؤالات بسیار سخت بوده است. توماس پیکتی در کتاب سرمایه در سده بیست و یکم، مجموعه ای منحصر به فرد از اطلاعاتی دقیق را مورد بررسی و تحلیل قرار می دهد و پرده از الگوهای اصلی اقتصادی و اجتماعی برمی دارد. یافته های او در این کتاب، چارچوب های نظریه پردازی در مورد ثروت و نابرابری اجتماعی را تغییر خواهد داد. کتاب سرمایه در سده بیست و یکم، اثری بدیع، بلندپروازانه و جامع است که درک مخاطبین خود از تاریخ اقتصاد و شرایط اقتصادی در دنیای امروز را دگرگون خواهد ساخت.

قسمت هایی از کتاب سرمایه در سده بیست و یکم
رشد اقتصادی جدید و پخش دانش و شناخت، توانسته است گریز از آن فروپاشی را که مارکسیسم پیش بینی کرده بود ممکن سازد؛ اما نتوانسته است ساختارهای عمیق سرمایه و نابرابری را، تغییر دهد ، یا به هر حال آنها را آنقدر تغییر نداده است که در دهه های خوش بینانه پس از جنگ جهانی دوم تصوّر آن می رفت.
هنگامی که نرخ بازده سرمایه به طور مداوم از نرخ رشد تولید و درآمد بیشتر باشد، همانگونه که در سده نوزدهم اتفاق افتاد و کاملا محتمل به نظر می آید که در سده بیست و یکم هم دوباره همین امر روی دهد، سرمایه داری به طور خودبه خود نابرابری های بی ضابطه و غیر قابل دفاعی را ایجاد می کند که ارزش های مبتنی بر شایسته سالاری را که جوامع دموکراتیک بر آن مبتنی هستند، از بنیاد تباه می سازد و از میان می برد.
سرمایه، جمع کل دارایی های غیر انسانی که بتوان در یک بازار صاحب شد و مبادله کرد، است. سرمایه، شامل کلیه اشکال ملک واقعی (از جمله مستغلات مسکونی) و سرمایه ی مالی و حرفه ای (زمین و ساختمان یک کارخانه یا موئسسه، زیر ساختار، ماشین آلات، امتیاز نامه ی اختراع و غیره) است که توسط شرکت ها و دستگاه های اداری استفاده می شود.

راز سرمایه اثر هرناندو دو سوتو

The Mystery of Capital by Hernando de Soto

راز سرمایه اثر هرناندو دو سوتو

کتاب راز سرمایه، اثری نوشته ی هرناندو دوسوتو است که نخستین بار در سال 2000 به انتشار رسید. اقتصاددان برجسته و شناخته شده در سطح جهان، هرناندو دوسوتو، در این کتاب به یکی از چالش برانگیزترین سوال هایی می پردازد که امروز دنیا با آن رو به روست: چرا برخی کشورها با کاپیتالیسم به موفقیت می رسند و برخی دیگر شکست می خورند؟ دوسوتو با رد این نظریه ی پرطرفدار که «موفقیت بر اساس تفاوت های فرهنگی تعیین می شود»، بیان می کند که رسیدن به موفقیت، در حقیقت به ساختار قانونی دارایی ها و حقوق مربوط به آن ها بستگی دارد. کتاب راز سرمایه، اثری درخشان و آموزنده است که درک ما از سرمایه را دگرگون می کند و نقشه ی راه رسیدن به تحولی بزرگ در اقتصاد جهانی را نشان می دهد.

«دو سوتو به تنهایی انقلابی را در جهان سوم برانگیخته است… راز سرمایه توانسته است بعد از مدتی طولانی یکی از معدود روش‌های جدید و واقعاً امیدبخش را برای مهار فقر به همراه بیاورد.»

فرانسیس فوکویاما، نویسندهٔ کتاب‌های پایان تاریخ و آخرین مرد

«تفکر تازه نادر است – این کتاب ظرفیت تبدیل اقتصاد کشورهایی را دارد که تاکنون نتوانسته‌اند مناسبات سرمایه‌داری را برای مردم خود به خدمت گیرند… این کتاب تحلیل می‌کند اقتصادهایی که ابتدا ساختارهای ضروری قانونی را ایجاد نکرده و همچنین اجازه نداده‌اند که اقتصاد «بازار سیاه» وارد جریان اصلی اقتصاد بشود، چگونه شکست می‌خورند.»

دیوید اوئن، وزیر امور خارجهٔ سابق بریتانیا

«راز سرمایه ظرفیت ایجاد انقلابی جدید و فوق‌العاده مفید را دارد. زیرا از مهم‌ترین علت شکست در جهان سوم و کشورهای کمونیستی سابق سخن می‌گوید: فقدان حکومت قانون که از مالکیت خصوصی حمایت کند و چارچوب لازم را برای کسب و کار آزاد فراهم نماید. خواندن این کتاب برای تمام آن‌هایی که مسئول ثروت ملل هستند الزامی است.»

مارگارت تاچر، نخست‌وزیر سابق بریتانیا

قسمت هایی از کتاب راز سرمایه
زمان بیشترین کامیابی نظام سرمایه داری، زمان بحران آن است. فرو ریختن دیوار برلین به بیش از یک سده رقابت سیاسی بین سرمایه داری و کمونیسم خاتمه داد. سرمایه داری به عنوان تنها شیوه ی ممکن برای سازماندهی عقلایی اقتصاد مدرن قد علم کرده است. در این لحظه از تاریخ، ملت های مسئول، انتخاب دیگری ندارند. در نتیجه، کشورهای جهان سوم و کمونیستی سابق، کم و بیش مشتاقانه، بودجه های خود را متوازن کرده، یارانه ها را کاهش داده، سرمایه گذاری خارجی را خوش آمد گفته و موانع تعرفه ای را از میان برداشته اند.
اما حتی در ایالات متحده نمی توان روی خبرهای بد به طور کامل سرپوش گذاشت. آمریکایی ها شاهد هستند که کلمبیا در کنار یک جنگ داخلی سنگین بین چریک های دلال مواد مخدر و شبه نظامیان سرکوب گر قرار دارد، شورشی سخت را در جنوب مکزیک می بینند و همچنین متوجه هستند که قسمت عمده ای از رشد اقتصادی تحکمی آسیا به صورت فساد اقتصادی و هرج و مرج هدر می رود. در آمریکای لاتین حمایت از بازارهای آزاد رو به زوال است: تا ماه می سال 2000 میزان حمایت مردم از خصوصی سازی مشخصا از 46 درصد به 36 درصد کاهش یافته بود. از همه ناخجسته تر اینکه در کشورهای کمونیستی سابق، نظام سرمایه داری ناقص عمل کرده و افرادی که با رژیم های سابق در ارتباط بوده اند، برای به دست گرفتن مجدد قدرت گوش به زنگ ایستاده اند.
این زمزمه های هشداردهنده، هرچند نگران کننده هستند، تاکنون رهبران آمریکایی و اروپایی را فقط تشویق کرده تا برای بقیه ی جهان همان توصیه های خسته کننده را تکرار کنند: پول های خودتان را تثبیت کنید، محکم بایستید، شورش های ناشی از کمبود مواد غذایی را نادیده بگیرید و صبورانه منتظر بازگشت سرمایه گذاران خارجی باشید.

آرش عظیمی

تمام تمرکزم بر این است که کسب و کارها به نتایج عالی در زمینه های توسعه سازمانی و بهبود عملکرد سازمانی دست یابند و خود را از هزینه ها و صرف زمانهای بسیار رهایی سازند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!