خدمات

طراحی پورتال اختصاصی

 طراحی پورتال یا طراحی پرتال می توان گفت که داده هایی که به صورت پراکنده جمع آوری شده،سازمان دهی و طبقه بندی می کند و معمولا به علت اهمیت و کاربردش،جایگاه بالایی در همه شرکت ها وسازمان ها داردو با هدف توسعه و رشد و صرف هزینه کمتر کاربران و مشتریان طراحی شده است که طراحی پورتال سازمانی یکی از آنهاست  پورتال به معنی دریچه و درگاه است ولی

در مفهوم اینترنتی منظور صفحه وبی است که امکاندسترسی راحت را به کاربران جهت اعلام خواسته هایش می دهد

در واقع پورتال دریچه ای است:

که مخاطبان را وارد دنیایی از دانستنی ها و مقالات مورد نظر می نمایند.در واقع سیستم های ترکیبی هستند که جستجو کردن مطالب را برای کاربران سهل تر می نمایند.در ابتدا پورتال ها درواقع برای جستجو استفاده می شدند ولی به مرور زمان و با گسترش اینترنت،سیستم های پورتال نیز گسترش پیدا کرده و امروزه همه نوع کاری با پورتال می توان انجام داد.

 

معنا و مفهوم پورتال (پرتال) چیست ؟

پورتال از نظر لغوی به معنای دروازه (درگاه) می باشد،ولی در حوزه طراحی سایت بستر اینترنت معنا و مفهوم آن صفحه وبی است که اطلاعاتی را از منایع مختلف در یک شکل واحد جمع آوری کرده و دسترسی آن را به کاربردر راستای اعلامخواسته ها و نیاز هایش قرار می دهد.به‌طور معمول هر منبع اطلاعاتی محدوده ی مشخص به‌خود را در صفحه وببرای نمایش اطلاعات اشغال می‌کند، که گاهی اوقات کاربر می‌تواند مشخص کند کدام نمایش داده ‌شود.

اگر چه وظیفه اصلی پرتال ها:

اطلاع رسانی های اختصاصی است اما قابلیت های آنها موارد متعددی از قبیل سیستم های پرداخت الکترونیک ،سیستم های نظرسنجی و آماری ،سیستم های رزرواسیون و کارتابل وظایف و مکاتبات و سایر موارد را نیز شامل می شوند.پورتال به کاربران این امکان را می دهد که توسط اطلاعات ورود خود شامل نام کاربری و کلمه عبور وارد سیستم شده ،و برحسب گروه کاربری خود به اطلاعات مرتبط دسترسی داشته باشند.در پرتال ها سطح دسترسی های مختلف برای اشخاص و گروه های مختلف تعیین می شود.

ارتباط با آرش عظیمی تلفن آرش عظیمی

تعریف دیگری از پورتال

پورتال به نوعی وب سایت گفته می شود که در آن کاربران وب سایت به جز قابلیت خواندن مطالب می توانند عملکردهایی را بر روی وب سایت انجام دهند.به عنوان مثال سایت های فروشگاهی یک نوع پورتال فروشگاهی به حساب می آیند که در آن کاربران می توانند کالاهای مورد نظر خود را به سبد خرید اضافه نموده و در نهایت کالاهای مورد نظر خرید را ثبت سفارش نمایند.سایت های فروشگاهی دارای ناحیه کاربری می باشند تا کاربران بتوانند سفارش خود را رهگیری و سفارش ها و پرداخت های قبلی خود را مشاهده نمایند.در حقیقت به سایتی که از جنبه اطلاع رسانی خارج می گردد و کاربر در آن فعالیت هایی را می دهد پورتال گفته می شود.طراحی پورتال بحث بسیار وسیعی دارد و ممکن است یک طراحی سایت فروشگاهی ویا یک سایت پیچیده ارتباط به مشتریان باشد.

طراحی پورتال می بایست حتما:

زیر نظر متخصص و برنامه نویسان وب انجام گردد.توضیح جامعی که در مورد طراحی پرتال(پورتال) می توانیم ارائه بدهیم این است.داده هایی  را که به صورت پراکنده و سردرگم هستند را با استفاده از ابزارهایی مثلdirectory سازماندهی  می کند و به طبقه بندی آنها می پردازد.هدف طراحی پرتال این است تا کاربران به صورت آنلاین به راحتی و دقیق تر و با صرف وقت کمتر، منابع مدنظر خود را از موتور های جستوجوگر پرتال پیدا کنند.و نیز به آسانی سرویس های جانبی و اصلی به طور هم زمان دسترسی پیدا بکنند.پایگاهی جامع در بستر وب می باشد که با استفاده از جمع آوری اطلاعات از منابع  گوناگون،به تبادل اطلاعات با کاربران پرداخته و پاسخ به نیازهای آنان را بصورت متمرکز و مجتمع در یک پایگاه واحد ارائه می دهد.

انواع مختلف پورتال ها

انواع مختلفی از پورتال وجود دارد که با توجه به نوع پورتال می بایست شرکت متخصص در زمینه مورد نظر را انتخاب نمایید.پورتال خبری، فروشگاهی، آموزشی، تبلیغاتی و آگهی، ارتباط با مشتری، سیستم های وفاداری مشتریانو همچنین سیستم های داخلی اعضاء و نمایندگی ها و همچنین پورتال های خاص می تواند، نوع پورتال مورد نظر شما باشد.معمولا شرکت های طراحی وب هر یک در زمینه هایی از این سیستم ها تجربه و تبحر دارند.

فروش و بازاریابی
فروش و بازاریابی

بخش های فنی پورتال:

بعضی از قسمت های فنی موردنیاز در پورتال ها را در زیر معرفی میکنیم،برخی از آنها مانند web service اختیاری است و برخی دیگر مانند پایگاه داده یکی از بخش های اصلی و اختصاصی پورتال محسوب می شوند.Application Server :اغلب Application Server تحت J2EE هستند و جهت توسعه پورتال امکانات لازم را در اختیار کاربران قرار می دهند.

Taxonomy:برای دسته بندی اطلاعات مورد استفاده قرار می گیرند. بدین ترتیب که فایل ها را گرفته و آنها را به منابعی که قابل جستجو، حذف و ویرایش توسط کاربر است، تبدیل می کند.

Crawler :به طور اتوماتیک و یا بر اساس برنامه تعیین شده، بخش هایی از وب سایت ها را می خواند.

 Port let :پورتلت (Port let) یک web component است که دراصل عنصر سازنده پورتال به حساب می آید.

در واقع رابط بین کاربر و منبع اطلاعات است که درخواست کاربر را دریافت کرده و با توجه به مطلب درخواست شده،‌ صفحه موردنظر را نمایش می دهد.اطلاعاتی که توسط پورتلت ساخته می شود ، Fragment  نامیده می شود که به یکی از زبانهای HTML ، XHTML ویا WML نوشته شده است .

Categorization Engine :مسوولیت مرتب سازی اطلاعات را انجام می دهد.این مرتب سازی ممکن است بر اساس محتویات مستندات، قوانین مشخص شده برای مرتب سازی، فیلترها و ضوابط جستجو باشد.

Filter :برای مشخص کردن فایلهای درون فولدرهای Taxonomy و یا نتایج جستجو، مورد استفاده قرار می گیرند.

 

 مشخصات پورتال:

قابلیت دسترسی اطلاعات

تماس با كاربران دیگر

دسترسى به برنامه هاى كاربردى

انجام امور روزمره كارى، شهرى، ادارى

امنیت و سرعت و دقت بالا

امکان جستجو

یکپارچگی مطالب

امکان سفارشی سازی

علاوه براین Virtual Card دارای مقادیر چند فیلد از  Metadata  می باشد.

در حقیقت Virtual Card نماد مستندات در پورتال می باشد.

User Profiles:هر شخص کاربری که با پورتال کار می کند اطلاعاتش در آن ذخیره می شود این اطلاعات در User Profile قرار می گیرند.هر یک از port let های پورتال نیز به این اطلاعات دسترسی دارند و صفحات را بر حسب این اطلاعات پیکربندی می کنند تا متناسب با خواست کاربر باشد.

Development Standards and Protocolsشناخت استاندارد هایی که برای پورتال مورد استفاده قرار می گیرند، اساسی ترین قدم توسعه پورتال است.

Content Management System:اغلب پورتالهای سازمانی دارای قسمتی تحت عنوان “مدیریت محتوا” هستند.کاربرانی که به این قسمت  دسترسی دارند می توانند اطلاعات تازه ای را وارد پورتال کنند و یا آنها را تغییر دهند.

XML: زبانی که برای نمایش اغلب داده ها می توان استفاده کرد.این زبان شباهت زیادی به HTML دارد با این تفاوت که XML برای انتقال دادن اطلاعات مورد استفاده قرار می گیرد.

توسعه کسب و کار با طراحی داشبوردهای مدیریتی
توسعه کسب و کار با طراحی داشبوردهای مدیریتی

تفاوت بین سایت و پورتال چیست؟

در طراحی سایت و طراحی پورتال تفاوت های بنیانی میان وب سایت و پورتال وجود دارد. مهمترین موارد این تفاوت هادر زیر به صورت خلاصه بیان شده است:پورتال به صورت دروازه ورود به یک بانک اطلاعاتی تعریف شده است،یعنی بر خلاف طراحی وب سایت ما را به سایت ها یا پرتال های دیگر راهنمایی می کند و تنها یک راهنما است و معمولا فرآیند بهینه سازیسایت بروروی آنها متفاوت است.

برای همین است که در بعضی از موارد می گوییم.(Internet Yellow Pagesصفحات زرد اینترنتی)به پورتالها در حالی که وب سایت می تواند حاوی مقادیر زیادی فایل باشد که فقط بر روی همان سایت  قابل دسترسی استاما ممکن است،وب سایت ویک پرتال برای جستجو و مدیریت داده ها از امکاناتی مشابه استفاده نمایند.در طراحی سایت و طراحی پورتال سعی بر این است پورتال معمولا”حاوی مطالبی که جنبه اطلاعات عمومی دارد،باشد.مطالبی جمع آوری شده از منابع مختلف که معمولا” دارای پراکندگی فراوانی هستند.اما مطالب موجود در یک وب سایت،اولا” از منابع محدودتری تهیه می شوند و ثانیا پراکندگی زیادی ندارند و تخصصی تر هستند.

پورتال به عنوان یک سیستم کاربر محورتعریف می شود،

به این معنی که تمام امکانات پرتال به گونه ای پیش بینی شده که جوابگوی نیازهای کاربران در سایت کاری متفاوت باشد.یکی از مهمترین تفاوت های بین پورتال و وب سایت جنبه ی اقتصادی آن است. در طراحی سایت و طراحی پرتال اکثر پورتال ها صرفا”برای کسب درآمد ساخته شده اند، و بیشتر درآمد های خود را از طریق تبلیغات کسب می نمایند و لذا نیاز به بهینه سازی سایت بیشتری دارند.

پورتال ها در واقع دروازه ورود به یک بانک اطلاعاتی هستند:

و شما را به سایت یا پایگاه خاصی دعوت می‌کنند و به خودی خودی حاوی اطلاعات نیستند.بلکه بیشتر به شکلیک راهنما عمل می‌کنند و دسترسی های مختلف از یک سایت و یا بانک اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می‌دهند.این در حالی است که یک وب سایت می‌تواند دارای مقدار زیادی اطلاعات باشد و این اطلاعات فقط از طریق همان وب سایت قابل دسترس باشد.

طراحی پورتال چیست؟

طراحی پرتال پایگاهی ست که از طریق وب امکاناتی را در اختیار کاربران می گذارد که به تبادل اطلاعات بپردازد.و اطلاعاتی که از منابع گوناگونش جمع بندی کرده را در اختیار کاربران خود می گذارد تا آنها با توجه به نیازهای خود، اطلاعات را با آن پایگاه ها به صورت دائمی رد و بدل می کنند و به صورت طبقه بندی شده در دسترس کاربران قرار می گیرد.

 

تفاوت مهم دیگر پورتال با وب سایت نحوه جمع آوری اطلاعات است.

داده ها و اطلاعات یک پورتال ممکن است از منابع گسترده و پراکنده ای تامین شوند.به همین علت ابزارهایی برای طبقه بندی اطلاعات جمع آوری شده در پورتال ها استفاده می‌شود.اما در خصوص یک وب سایت این امر متفاوت بوده و اطلاعات یک وب سایت از منابع محدودتری جمع آوری می‌شود.و معمولا موضوع مشخصی داشته و در مورد مسائل مشخصی هستند.پورتال‌ها سیستم‌هایی کاربر محور هستند و معمولا امکانات بر اساس نیاز کاربران در پورتال ها ارائه می‌شوند.امکاناتی مانند چت آنلاین ، انجمن ، اخبار ، دسترسی ها و سایر امکاناتی که ممکن است مورد نیاز کاربران یک پورتال خاص باشند.اما وبسایت ها معمولا Subjective یا موضوع محور هستند.البته در تمام وبسایت ها با امکانات و موضوعات مختلف، امکاناتی برای راحتی کاربر در نظر گرفته می‌شود.اما باید به این نکته توجه داشت که کاربران یک وب سایت به نحوی باید با موضوع آن سایت مرتبط باشند.به عبارت دیگر اگر کاربران یک سایت سیاسی ، افراد غیر مرتبط و به عنوان مثال کودکان باشند،طبیعتا نمی‌توانند ارتباط مناسبی با وب سایت برقرار کنند و از امکانات وب سایت استفاده نمایند.

فواید طراحی پورتال

یکی از فواید پورتال‌های سازمانی، ارائه ی دید کامل و پنجره ای شفاف از کلیه موارد و جزئیات سازمان و پرسنل به مدیران شرکتمی‌باشد.همچنین یک پورتال سازمانی می‌تواند کلیه اطلاعات لازم را به مشتریان و کاربران هدف آن سازمان نیز ارائه دهد.یک پورتال سازمانی همواره می‌تواند زمینه تعامل بین کارمندان و مدیران شرکت را فراهم سازد.معمولا هریک از گروه کاربران پورتال بعد از ورود به سیستم با پنل کاربری مخصوص به خود روبرو می‌شوند.پنلی که در آن دسترسی ها و امکانات مورد نیاز آن گروه کاربری دیده می‌شود.به عنوانمثال پورتال یک دانشگاه را در نظر بگیرید.در صفحه ورود به این پورتال ها معمولا از شما خواسته میشود تا گروه کاربری خود را انتخاب نمایید.مثلا آیا شما قصد دارید به عنوان دانشجو وارد پورتال شوید یا اینکه از اساتید دانشگاه هستید؟یا برای ورود پرسنل دانشگاه نیز دسترسی جداگانه ای ارائه می‌گردد.

 

آموزش طراحی پورتال

پس از طراحی پورتال می بایست نحوه کار با کنترل پانل آموزش داده شود تا کارفرما بتواند موارد لازم را بر روی وب سایت انجام دهد و وب سایت را مدیریت نمایید.آموزش معمولا طی یک الی دو جلسه برگزار می گردد.و طی آموزش موارد لازم توسط برنامه نویس منتقل می گردد.

مزایای داشتن پورتال (پرتال) چیست ؟

اطلاعات و دادهایی که یک پورتال فراهم می کند می تواند داده هایی باشد که به صورتی سازمان یافته اند و امکان جستجوی آسان آنها وجود دارد،مانند:گزارشها، تحلیلها، پرس و جوهای مشخص و دیگر انواع دانش مرتبط با کسب و کار، و یا داده های بدون ساختار،که جستجو در آنها معمولا دشوار بوده و خارج از یک بانک اطلاعاتی قرار دارند.مانند:متن ها، صوت ها، تصاویر و یا گرافیک و اشکالی همچون مستندات ، ایمیل، زمانبندی قرارهای ملاقات، شرکت در مباحث گروهی و …لازم به ذکر است:پورتال های بسیاری وجود دارند که بر روی خدماتخاص متمرکز بوده و یا به ارائه خدمات به شکلی جامع می پردازند،به عنوان مثال پورتال فروشگاهی بر روی خدمات اقتصادی و بازار متمرکز است و یک پورتال خبری بر روی مسائل خبری و رسانه ای متمرکز است.

 

مزایای طراحی پورتال:

  • بطور کامل تحت لیسانس BSD-style
  • مدیریت و کاربری آسان
  • تقدم در امنیت
  • کاملاً قابل سفارشی‌سازی
  • اینترفیس‌های کاملاً کاربرپسند
  • دسترسی آسان به پشتیبانی
  • کاملاً قابل بومی‌سازی
  • ماژول‌های قدرتمند
  • نقش‌های امنیتی و محتوای سایت
  • نصب یک یا چند پرتال

امکان تعریف زیر پورتال:

اگر شما یک دفتر مرکزی و چندین شعبه دارید دیگر لازیم نیست برای هر شعبه یک پورتال خریداری نمایید, بلکه شما فقط یک پورتال برای دفتر مرکزی خریداری می کنید و برای هر شعبهیک زیر پورتال با تمامی امکانات پورتال اصلی ایجاد می نمایید .جدا بودن سطوح مختلف توسعه و طراحی در این پورتال قابلیت شخصی سازی درواسط کاربری را متناسب با سلیقه شما فراهم ساخته استبرای توسعه و نگهداری پورتال سازمان خود نه به استخدام نیروی فنی نیازمندید و نه به قراردادی جدید با شرکت ها .یکی از چالش های ما در طول طراحی پورتال امکان استفاده از این بستر در مقیاس های مختلف با بودجه های مختلف بود . که امروزه از این چالش سربلند بیرون امده ایم.

صفر تا صد راه اندازی فروشگاه اینترنتی

پورتال ها را میتوان به انواع زیر دسته بندی کرد:

  • طراحی پورتال های وب شخصی
  • طراحی پورتال های خبری
  • طراحی پورتال های وب دولتی
  • طراحی پورتال های فرهنگی
  • طراحی پورتال های شرکتی
  • طراحی پورتال های سهام
  • طراحی پورتال های جویشگر
  • طراحی پورتال های عمومی
  • ویژگیهای پورتال دات نت نیوک:
  • سهولت نصب و میزبانی این پرتال

طراحی پورتال‌های تخصصی (Specialized Portals) به پورتال‌هایی که برای پیشبرد اهدافی خاص طراحی می‌گردند پورتال تخصصی گفته می‌شود.مانند پورتال مهندسی صنایع یا پورتال مشاوره پژوهشی. زبان برنامه نویسی پورتال معمولا از دو بان پی اچ پی (PHP) و ای اس پی (ASP.NET) برای برنامه نویسی پورتال استفاده می‌شود.که از بین این دو زبان ، زبان برنامه نویسی (PHP) به دلیل سریعتر بودن، به روز بودن، هزینه کمتر بودن و تعداد بیشتر توسعه دهندگان با اقبال بیشتری رو به رو می‌گردد.امروزه بسیاری از پورتال‌های بزرگ با زبان (PHP) برنامه نویسی شده و در اختیار شرکت‌ها و سازمان‌ها قرار می‌گیرد.

 

آنچه در طراحی پورتال برای ما اهمیت دارد:

مدیریت سطوح دسترسی:شما به آسانی می توانید دسترسی های لازم در سطوح مختلف از جمله پورتال ، زیر پورتال ، صفحه و ماژول را برای اعضا سازمان خود فراهم سازید .طراحی پورتال به صورت ماژولار:

شما می توانید قابلیت های جدید را بنا به نیاز سازمان خود در هر زمان به پورتال خود اضافه نمایید .برای پیاده سازی فرایند های جدید سازمان خود نیاز به تغییر زیر ساخت پورتال ندارید . این امر با کمترین هزینه و در کوتاه ترین زمان امکان پذیر می باشد .

 Business to Customer Portal

طراحی این نوع از پورتال ها معمولا جهت ارتباط با مشتریان (CRM) صورت می‌پذیرد و اطلاعات وسیعی از کسب کار را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد.مانند نحوه استفاده از محصول، پرداخت فاکتور ها، سفارش محصولات،ارائه ی نظرات و سایر مواردی که ارتباط یک کسب و کار با مشتریان را بهبود می‌بخشد.معمولا بخش ارتباط کاربربا بخش پشتیبانی مشتریان در این پورتال ها پیش بینی می‌شود.طراحی چنین پورتالی برای سازمان ها و کسب و کارهایی که ارتباط با مشتری برای آنها حائز اهمیت است پیشنهاد می‌گردد.

 

انواع پورتال

 

Business to Business Portal :

این نوع پورتال جهت ارتباط مدیر یا رئسا با نمایندگان و عوامل فروش یک کسب و کار طراحی شده، و به عنوان مثال امکاناتی مثل چک کردن موجودی ها، صدور فاکتور، سفارش خرید و سایر موارد مشابه را در اختیار تولید کنندگان،تهیه کنندگان، نمایندگی ها و توزیع کنندگان قرار می‌دهد و این امر به یکپارچه سازی اطلاعات سازمان کمک می‌کند.

انواع پورتال:

1- پورتال های تخصصی(Specialized Portals):این پورتال ها برای کارهای خاصی طراحی شده اند.

2- پورتال های علمی(knowledge Portals):پورتال هایی برای تبادل اطلاعات در زمینه های مختلف بین کاربران مورد استفاده قرار می گیرند.

3- پورتال های شرکتی (Corporate Portal):پورتالی که برای یک شرکت خاصی طراحی شده و استقاده کنندگان آن کارمندان شرکت می باشند.

4- پورتال های تجاری(Commerce Portal):این پرتال ها دارای دو مدل B2B و B2C می باشند.

5- پورتال های شهری:(City Portalا):ین نوع پورتال ها همانطور که از نامشان مشخص است برای یک شهر طراحی می شوند. در آنها اطلاعات مربوط به یک شهر قرار می گیرد.

 

 پورتال ها از نظر موضوع کاری به انواع زیر تقسیم بندی می‌گردند :

طراحی پورتال سازمانی (Enterprise Portal) : این نوع پورتال ها برای استفاده پرسنل جهت بهبود روند دسترسی افراد به اطلاعات، به اشتراک گذاری اطلاعات و کار و مطالعه بر روی اطلاعات صورت می‌پذیرد.

طراحی پورتال‌های کاربردی  (Application Portal): این نوع پورتال ها عموما ارائه دهنده یا نماینده فروش یک سرویس خاص هستند. و به عنوان یک رابط برای استفاده از سرویس مورد نظر عمل می‌کنند.

طراحی پورتال‌های اطلاعاتی (Information Portal) معمولا پورتال‌هایی هستند که برای جمع آوری اطلاعات استاتیک موجود در منابع مختلف استفاده و طراحی می‌شوند.

امنیت پورتال‌ سازمانی:

با توجه به اینکه تعداد کاربران انسانی که در طول روز به پورتال وارد می‌شوند و در پرتال سازمانی فعالیت می‌کنند و یا در اطلاعات پرتال طراحی شده کاوش می‌کنند به حدی است،که حفاظت از اطلاعات سازمانی همیشه در خطر است، از این رو تامین امنیت و رفع حفره‌های امنیتی پورتال‌ ها مسئله ای غیرقابل انکاری است.

 

طراحی پورتال سازمانی:

پورتال سازمانی در واقع پورتالی برای پیاده سازی فرایند های مورد نیاز یک سازمان می باشد . ما در طراحی پورتال سازمانی فاکتور  سرعت و سهولت در اجرای امور سازمانی شما را مد نظر داشته و سپس اقدام به توسعه آن نموده ایم .پورتال سازمانی سه سوت وب قابلیت اضافه کردن فرایند های جدید متناسب با کسب کار سازمان شما را دارد .در واقع شما با داشتن این پورتال در سازمان خود , بدون محدودیت در زمان و مکان به کسب کار خود اشراف کامل خواهید داشت.پورتال سازمانی دریچه ایست برای ارائه خدمات سازمان و ایجاد مدیریت چندگانه بر اطلاعات یکپارچه و در اختیار گذاشتن این اطلاعات با جمعیتی ازپرسنل و کاربران در پراکندگی مکانی جغرافیایی مختلف.طراحی پورتال سازمانی یک راهکار برای ارائه بهتر خدمات سازمان ها می باشد.

طراحی پورتال فروشگاهی:

از ویژگی های طراحی پورتال فروشگاهی سه سوت وب می توان به طراحی کاملا واکنشگرا و طراحی بهینه شده برای موتور های جستجو اشاره نمود .ما در طراحی فروشگاه اینترنتی امکاناتی چون:سیستم مدیریت انبار ، مدیریت فرایند فروش ، سیستم های تخفیف گذاری ، سیستم های تخفیف گروهی ، جستجو گر قدرتمند محصولات ، دسته بندی پیشرفته و گزارش گیری های متنوع از عملکرد فروش و درامد را فراهم ساخته ایم .که تمامی این امکانات به افزایش سطح فروش و سودهی فروشگاه اینترنتی شما کمک شایانی خواهد نمود .

خصوصی سازی

در خصوصی سازی پورتال سازمانی ،کارشناس شرکت طراحی پورتال به بررسی جزئیات RFP میپردازد. RFP مخفف کلمه (Request For Proposal)میباشد و به معنی در خواست طرح پیشنهادی میباشد.در طرح پیشنهادی نیازها و درخواست های کارفرما از نظر فنی برسی شده و بصورت مکتوب در قالب طرح پیشنهادی از طرف شرکت طراحی پورتال ارائه میشود.و مشاوره های لازم جهت بهبوذ فرایند طراحی بصورت رایگان ارائه میشود.همچنین پایگاده داده پورتال طراحی شده بنا بر نیاز عموما MySQL و یا PostgreSQLمی‌باشد.سازمان ها قابلیت هایی در خصوص ،خصوصی سازی و سفارشی سازی پورتال موردنیاز خود را دارند و ماژول های لازم را بر بستر پورتال توسعه دهند.

پورتال سازمانی برای چه کسب‌وکارهایی مناسب است؟

حال که با شرح کاملی از پورتال سازمانی تعریف منسجم از آن به دست آمد، پاسخ به این سوال در ابتدای کار ضروریست.شرکت‌های بزرگ برای جذب و اشتراک گذاری منابع اطلاعاتی با پرسنل، مدیران، مشتریان، تامین‌کنندگان، واسطه‌ها، سهامداران و دیگر واحدهای وابسطه به شرکت نیاز دارند از پورتال استفاده کنند.

برای هر کاربر با توجه به ماهیت فعالیتش در پورتال سطوح مختلف دسترسی تعریف می‌شود و بدین شکل مدیریت دسترسی به سادگی امکان‌پذیر است.بدین شکل از طریق طراحی پورتال سازمانی می‌توانید دسترسی به اطلاعات خود را سرعت ببخشید امنیت داده را بالا برده و بروکراسی را در سازمان خود کاهش دهید.

افزایش درآمد با راهکارهای استراتژیک
افزایش درآمد با راهکارهای استراتژیک

ویژگی طراحی پرتال عبارت اند از:

1- قابلیت سازمان دهی داده ها و اطلاعات و مدیریت محتوا
2- اطمینان از امنیت در نگه داری اطلاعات
3- پشتیبانی از زبان های گوناگون جهانی
4- دسترسی آسان به منابع و داده ها
5- دارای قابلیت سفارشی کردن و بروزرسانی آسان

طراحی پورتال عمودی (Vertical Portal- Vortal):

فقط بر روی یک بخش تمرکز دارد.این نوع طراحی پرتال ها بخاطر این که بر سرویس های ویژه ای تمرکز دارند،پاسخ گوی گروه ویژه نیزهستند.گروه هایی مثل گروه صنعتی،خدماتی،دانشگاهی، بیمه و …نیز می باشد.از آن جایی که امکانات متنوعی برای نصب و به کار گیری پورتال های عمومی هستند،جزء سرویس های مهم و سودمند برای درآمد زایی محسوب می شود.

 

دسته بندی طراحی پرتال ها:

طراحی پورتال های افقی (Horizontal Portal-Hortal ):

طراحی پرتال بر روی موضوعات وسیعی و کلی متمرکز است.

چه در زمینه تولید و چه در زمینه صنعت، دربرگیرنده داده ها و خدمات مختلفی است که برای کاربران ارئه می کند.

این پورتال ها مخاطبان را به مسیر مشخصی با هدف کسب منابع و اطلاعات هدایت می کنند.

تفاوت طراحی پرتال با وب سایت ها:

1_طراحی پرتال ها انطباق پذیراند بدین معنا که می توان محتوای آن را به صورت خودکار تغییر داد.
_2
ویژگی دیگر آن انعطاف پذیر است یعنی به راحتی می توان محتوای آن را از طریق کنترل پنل تغییر داد.
3_طراحی پورتال قادر به انتشار و اشتراک گذاری اطلاعات خود و شرکت ها و سازمان های تحت نظر خود است.
_4
از دیگر جنبه های مهم طراحی پرتال ،جنبه اقتصادی آن است و بیشتر درآمدشان از طریق تبلیغات می باشد.
5_طراحی پورتال بخاطر تنوع سرویس دهی، آماده خدمت رسانی اقشار مختلف جامعه با طرز فکر مختلف است.

 

آشنایی با طراحی و پیاده سازی پورتال درون سازمانی

یکی از مهمترین دغدغه های سازمان ها، ارائه خدمات به صورت همزمان و یکپارچه سازی گردش‌های کاری بوده است.بهترین و کاملترین راهکار ارائه شده به سازمان ها و شرکت های بزرگ،در جهت یکسان سازی اطلاعات و همچنین اتوماسیون خدمات در بستر اینترنت و اینترانت بر پایه سازماندهی اطلاعات بدون کاربرد کاغذ استفاده از پورتال تحت وب می باشد.از مزیت های پورتال های تحت وب برای یک سازمان از بین بردن محدودیت زمان و مکان می باشد.قبل از پیاده سازی پورتال باید هدف از ایجاد آن و نحوه اطلاع رسانی،بررسی فرآیندهای موجود،انتظارات دقیق و مشخص، جنبه های کسب درآمد، شناسائی نیازمندی های کاربران و مخاطبین،قابلیتهای امنیتی، مدیریت کاربران و نقش‌ها، سطوح دسترسی و مدیریت ساختارهای سازمانی در آن مورد تجزیه تحلیل قرار بگیرد.

ایجاد یک پورتال سازمانی برای یک شرکت علاوه بر :

وجود یک شبکه در شکرت نیازمند آن است که تمامی کارکنان دارای اطلاعات اولیه برای یادگیری کار با یک پورتال سازمانی را داشته باشند.طراحی یک پورتال سازمانی اگر با برنامه ریزی و آگاهی انجام شود، و در طراحی و اجرای آن از افراد خبره کمک گرفته شود می تواند به پیشبرد اهداف یک شرکت کمک شایان توجهی نماید،اما اگر طراحی پورتال سازمانی بدون انجام پایه ریزی های اولیه انجام شود تنها منجر به اطلاف وقت و انرژی می گردد.

 

طراحی پورتال سازمانی (enterprise portals ):

طراحی پورتال سازمانی یک دریچه اینترنتی برای مدیریت بهتر در داده ها است.اشخاص و فرایند های خارج و یا داخل سازمان در قالبی هماهنگ مورد استفاده قرار می گیرد.با هدف برطرف کردن نیاز های شرکت ها و یا سازمان ها ساخته می شوند.عموما صفحه طراحی پرتال، پنجره های پرتلت زیادی دارد. توسط کاربر قابلیت حذف و اضافه و انتقال و جا به جایی دارا است.طراحی پورتال ها توسط پرتلت، اطلاعات را جمع آوری و طبقه بندی شده ارائه می دهداز مزایای طراحی پورتال سازمانی می توانیم به چند موارد اشاره کنیم:در طراحی پورتال سازمانی صرف هزینه کمتر و کاهش قیمت لحاظ شده استار مزایای دیگر طراحی پورتال سازمانی کاهش بروکراس است.افزایش داده های خام از قابیلیت درطراحی پورتال سامانی به شمارمیآید.داشتن ویژگی افزایش قابلیت پی گیری، در همه مورد توجه قرار گرفته است.حفظ و نگه داری از اطلاعات در طراحی پورتال سازمانی مد نظر کاربران است.

باگ گیری پورتال

پس از راه اندازی پورتال ممکن است مشکلات و خطاهایی در سایت به وجود آید.که حتما می بایست توسط تیم پشتیبان وب سایت موارد سریعا برطرف گردد.در حقیقت زمانی که وب سایت در مرحله استفاده قرار می گیرد.برخی از مشکلاتی که دیده شده خود را نشان می دهند و این مشکلات حتما می بایست سریعا رفع گردند.البته روش هایی جهت تست و بررسی پرتال وجود دارد.حتما می بایست این روش ها قبل از راه اندازی پروژه انجام گردد.پورتال در حقیقیت سایتی است که در آن کاربر نیز به ایفای نقشی در سایت می پردازد.سایت هایی که به جنبه ای به غیر از معرفی خود از طریق وب سایت می پردازند،پورتال نامیده می شوند.

در حالی که پرتال ها  و وب سایت های سازمانی  با ویژگی های خاص خود:

در مقایسه با یک وب سایت از جمله :انطباق پذیری مناسب و جمع آوری اطلاعات قادرند علاوه بر مدیریت محتوای سایت،تبادل اطلاعات با پورتال های دیگر و جمع آوری اطلاعات مورد نیاز از منابع داده ای مختلف را نیز فراهم سازی کنند.طراحی پورتال سازمانی به صورت ریسپانسیو و کاملا حرفه ای یکی از امتیازات زبان برنامه نویسی ASP ،امکان استفاده از آن جهت طراحی وب سایت های بزرگ سازمانی با امکان داشتن یک اتوماسیون اداری و یا CRM می باشد.که مشتریان بتوانند به صورت آنلاین با سازمان ارتباط برقرار کرده و دیگر نیاز به ارتباط حضوری از بین برود.همچنین این نوع اتوماسیون ها قادرند مصرف کاغذ و لوازم التحریر اداری را به حداقل رسانده و در هزینه ها صرفه جویی بسیار زیادی انجام گیرد.سئوروز با گرد آوری متخصصان در زمینه برنامه نویسی ASP   و PHP  امکان طراحی و اجرایهر نوع وب سایت با هر موضوع را دارد.

در بیشتر مواقع معنا و مفهوم طراحی وب سایت سازمانی یا پرتال ها با طراحی وب سایت اشتباه گرفته می شود.

ارتباط با آرش عظیمی تلفن آرش عظیمی

طراحی سایت پورتال میتواند مانند یک کاتالوگ پیشرفته باشد:

با طراحی پورتال شما میتوانید محصولات را به آسانی در معرض دید مخاطبان قرار دهید و به سادگی تغییرات را در طراحی پورتال اعمال کنید تا مشتریان شما از به روز رسانی محصولات شما مطلع شوند و نظراتشان را در مورد شما بیان کنند. در واقع با طراحی پورتال میتوان اطلاعات یک مجموعه را ذخیره وطبقه بندی کرد و در طراحی پورتال سطح دسترسی های محدودی را به گروهی خاص داد تا از اطلاعاتمورد نیازشان استفاده کنند و همچنین میتوان برای افراد خارج از سازمان نیز سطح دسترسی مخصوصی تعریف کرد که اطلاعاتی به آنها ارائه کرد به علاوه به روز رسانی بسیارکم هزینه تر از چاپ کاتالوگ و تبلیغات است.

پورتال/پرتال:

استفاده از پورتال در عرصه های مختلف برای کاوش و بازیابی اطلاعات در اینترنت مورد توجه قرار گرفته است.

در حال حاضر شرکت های بزرگ در دنیا که حرف اول را می زنند در این زمینه وارد رقابت شده اند.در حقیقت طراحی پورتال طراحی سایتی است که کاربر نقش خاصی در آن دارد و برای خود مکان مشخصی فراهم شده است. در اصل سایتی که جنبه تبلیغاتی و معرفی خدمات یا محصولی را ندارد را پورتال می گویند.

ایجاد و طراحی پورتال پیچیده تر از سایت های معمولی است.

آرش عظیمی

تمام تمرکزم بر این است که کسب و کارها به نتایج عالی در زمینه های توسعه سازمانی و بهبود عملکرد سازمانی دست یابند و خود را از هزینه ها و صرف زمانهای بسیار رهایی سازند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!