معرفی کتاب

بهترین کتاب های فلسفه

خلاصه نوشته
  • تهیه و ارائه نرم افزارهای سفارشی
  • تجزیه و تحلیل کلیه ی اطلاعات(اکسل، دیتابیس و ...)
  • تهیه و ارائه گزارشات، نمودار و داشبوردهای مدیریتی
  • ارائه نرم افزارهای تحت ویندوز، وب و موبایل
  • انجام امور دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی و فروش
  • طراحی سایت و فروشگاه اینترنتی
معیار انتخاب این کتاب ها علاوه بر پرفروش بودن میزان تأثیرگذاری آن در مخاطبان خود به‌ویژه خودم بوده. این کتاب ها زندگی بسیاری از افراد را متحول کرده و آن‌ها را به سمت درک معنای زندگی در عرصه های مختلف حرکت داده است. در این مقاله به معرفی بهترین کتاب های فلسفه می پردازیم.
عناوین بهترین کتاب های فلسفه
  • لذات فلسفه اثر ویل دورانت
  • دنیای سوفی اثر یوستین گردر
  • در باب حکمت زندگی اثر آرتور شوپنهاور
  • جستارهایی در باب عشق اثر آلن دوباتن
  • تسلی بخشی های فلسفه اثر آلن دوباتن
  • فلسفه ای برای زندگی اثر ویلیام اروین
  • فراسوی نیک و بد اثر فردریش نیچه
  • چنین گفت زرتشت اثر فردریش نیچه
  • نقد عقل محض اثر امانوئل کانت
  • اسطوره سیزیف اثر آلبر کامو

لذات فلسفه اثر ویل دورانت (1929)

The Mansions of Philosophy by William James Durant

لذات فلسفه اثر ویل دورانت

در این کتاب ویل دورانت بیشتر ذائقه خود را به صفحه کتاب آورده است. ویل دورانت از معدود مورخان دنیا است که علاوه بر اطلاعات جامع، قلم بسیار شیوایی دارد و در هنگام نوشتن از صنایع ادبی زیادی استفاده می کند. در کنار دنیای سوفی این کتاب از معدود کتاب های است که حتی کسانی که مخاطب خاص فلسفه نیستند هم با آن ارتباط بر قرار می کنند.

مهمترین حرفی که «ویل دورانت» در کتاب «لذات فلسفه» به آن اشاره می کند، این باشد که: «فلاسفه پیروز شدند؛ ولی آنها در این پیروزی یک چیز را فراموش کردند؛ آنان توجه نکردند که اخلاق منهای ضمانت های دینی نمی تواند به جامعه، تسلط بر نفس را، که یک ضرورت است، ببخشد…» ویل دورانت در این کتاب تاکید می کند: لذت فلسفه، مانند مراحل عالیه عشق است که مردم سفله را بدان راهی نیست…

قسمت هایی از کتاب لذات فلسفه
 در سر تا سر زندگی انسان، «عشق‏» از هر چیز جالب‏تر است، و تعجب اینجا است که فقط عده کمی درباره‏ ریشه و گسترش آن بحث کرده‏اند در هر زبانی دریائی از کتب و مقالات ، تقریبا از قلم هر نویسنده‏ای درباره عشق پیدا شده است و چه حماسه‏ها و چه اشعار شورانگیزی که درباره آن به وجود آمده است، با این همه‏ چه ناچیز است تحقیقات علمی محض درباره این امر عجیب، و اصل طبیعی آن، و علل تکامل و گسترش شگفت انگیز آن، از آمیزش ساده «پروتوزوئا» تا فداکاری «دانته» و خلسات «پترارک» و وفاداری «هلوئیز، به‏ ابلارد».
 داستانهای هزار و یک شب نشان می دهد که سرودهای عاشقانه از قرون وسطی جلوتر بوده، ولی ترغیب عفت و پاکدامنی از طرف کلیسا که او را به علت دور از دسترس بودن جذابیت‏ بخشید، مایه نضج غزل عاشقانه گردید، حتی لارشکوفو نویسنده نیش زن می‏گوید : «چنین عشقی برای روح مانند جان برای بدن است» …این استحاله‏ میل جسمانی را به عشق معنوی چگونه توجیه کنیم؟ چه موجب می‏شود که این‏ گرسنگی حیوانی چنان صفا و لطف بپذیرد که اضطراب جسمانی به رقت روحی‏ تبدیل شود… آیا رشد تمدن است که به علت تأخیر انداختن ازدواج‏ موجب می‏شود تا امیال جسمانی برآورده نشود و بدرون نگری و تخیل سوق داده‏ شود و محبوب را در لباس رنگارنگی از تخیلات امیال نابرآورده جلوه‏گر سازد؟ آنچه بجوئیم و نیابیم عزیز و گرانب ها می‏گردد، زیبایی به قدرت‏ میل بستگی دارد و میل با اقناع و ارضاء ضعیف و با منع و جلوگیری قوی‏ می‏گردد.»
 مرد جوان به دنبال چشمان پر از حیا است و بدون آنکه بداند حس می‏کند که این خودداری ظریفانه از یک مرد جوان به دنبال چشمان پر از حیا است و بدون آنکه بداند حس می‏کند که این خودداری ظریفانه از یک لطف و رقت عالی خبر می‏دهد، حیا و در نتیجه عزیز بودن زن و معشوق واقع شدن او برای مرد پاداش های خود را پس‏ انداز می‏کند و در نتیجه نیرو و شجاعت مرد را بالا می‏برد و او را به‏ اقدامات مهم وا می دارد و قوائی را که در زیر سطح آرام حیات ما ذخیره‏ شده است بیرون می‏ریزد.»

دنیای سوفی اثر یوستین گردر (1991)

Sofies verden by Jostein Gaarder

دنیای سوفی اثر یوستین گردر

رمان دنیای سوفی، رمانی تأثیرگذار و کاوشی جریان ساز در مفاهیم عظیم فلسفی اندیشه ی غرب است که با فروش بیش از بیست میلیون نسخه، قوه ی تخیل مخاطبین سراسر جهان را به چالش بزرگی کشیده است. روزی، سوفی آموندسن چهارده ساله از مدرسه به خانه بازگشته و در صندوق پستی، دو یادداشت با سوال هایی روی آن ها پیدا می کند: «تو که هستی؟» و «جهان از کجا می آید؟». همین آغاز وسوسه کننده، سوفی را درگیر مسائل و سوالات بیشتری کرده که او را راهی سفری بسیار فراتر از روستای محل زندگی اش در نروژ می کند. او از طریق این نامه ها-که دربردارنده ی موضوعات فلسفی از سقراط تا سارتر هستند-مکاتباتی با فیلسوفی اسرارآمیز دارد؛ درحالی که نامه های ارسالی به آدرس دختر دیگری فرستاده شده اند. هیلده چه کسی است و چرا مدام سر و کله ی نامه هایش پیدا می شود؟ سوفی برای حل این معما، باید از فلسفه ای که می آموزد، کمک بگیرد-اما حقیقت بسیار پیچیده تر از چیزی است که او می تواند تصور کند.

قسمت هایی از کتاب دنیای سوفی
 مهم ترین چیز در زندگی چیست؟ اگر این سوال را از کسی بپرسیم که سخت گرسنه است، خواهد گفت غذا. اگر از کسی بپرسیم که از سرما دارد می میرد، خواهد گفت گرما. و اگر از آدمی تک و تنها همین سوال را بکنیم، لابد خواهد گفت مصاحبت آدم ها. ولی هنگامی که این نیازهای اولیه برآورده شد، آیا چیزی می ماند که انسان بدان نیازمند باشد؟ فیلسوفان می گویند بلی. به عقیده ی آن ها آدم نمی تواند فقط دربند شکم باشد. البته همه خورد و خوراک لازم دارند. البته که همه محتاج محبت و مواظبت اند. ولی از این ها که بگذریم، یک چیز دیگر هم هست که همه لازم دارند و آن این است که بدانیم ما کیستیم و در اینجا چه می کنیم.
 فیلسوف کسی است که می داند تا چه اندازه نادان است، و این نادانی او را آزار می دهد. بدین ترتیب وی هنوز داناتر از همه ی آن کسانی است که درباره ی دانش خود از چیزهایی که نمی دانند، لاف می زنند.
 عجیب نبود که نمی دانست کیست؟ و بی انصافی نیست که انسان در قیافه ی خود دستی ندارد؟ این قیافه را به او قالب کرده بودند. آدم می تواند دوستانش را خود انتخاب کند، اما انتخاب خودش درست خودش نیست. حتی بشر بودنش هم دست خودش نیست.

در باب حکمت زندگی اثر آرتور شوپنهاور (1851)

Aphorisms on the Wisdom of Life by Arthur Schopenhauer

در باب حکمت زندگی اثر آرتور شوپنهاور

کتاب در باب حکمت زندگی، اثری نوشته ی آرتور شوپنهاور است که اولین بار در سال 1851 انتشار یافت که در لیست بهترین کتاب های فلسفه می باشد. شوپنهاور، یکی از برترین فیلسوفان قرن نوزدهم، عقیده داشت که کارهای انسان نه از منطق بلکه از اراده، یا میل کور و غیرمنطقی آدمی به بقا، ناشی می شوند. این مجموعه ی جذاب از جملات ژرف شوپنهاور درباره ی مذهب، اخلاقیات، سیاست، زنان و بسیاری از موضوعات دیگر، به طور کلی به حکمت زندگی می پردازد و درس های آموزنده ای به مخاطبین می دهد. این فیلسوف بزرگ، انسانیت را محصور در کشاکشی میان خوبی و بدی به تصویر می کشد و بر آزادی کامل انسان در جهانی تأکید می کند که در آن، هنر، اخلاق و خودآگاهی تنها راه نجات به حساب می آیند. این نگرش مبتکرانه، تأثیر چشمگیری بر فلسفه و هنر گذاشت و الهام بخش پاره ای از اندیشه های نیچه و ویتگنشتاین شد.

قسمت هایی از کتاب در باب حکمت زندگی
 هر چه انسان از لحاظ درونی غنی تر باشد، دیگران را تهی می یابد و بسیاری از چیزهایی که افراد عادی را ارضا می کند برای او سطحی و پوچ است.
 خوشبختی به آسانی دست یافتنی نیست. یافتن آن در درون خود دشوار است و در جای دیگر ناممکن.
 انسان های وحشی یکدیگر را می خورند و انسان های متمدن، یکدیگر را فریب می دهند.

آرش عظیمی

تمام تمرکزم بر این است که کسب و کارها به نتایج عالی در زمینه های توسعه سازمانی و بهبود عملکرد سازمانی دست یابند و خود را از هزینه ها و صرف زمانهای بسیار رهایی سازند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!