تئوری های مدیریت

تعریف مدیریت منابع انسانی

خلاصه نوشته
  • تهیه و ارائه نرم افزارهای سفارشی
  • تجزیه و تحلیل کلیه ی اطلاعات(اکسل، دیتابیس و ...)
  • تهیه و ارائه گزارشات، نمودار و داشبوردهای مدیریتی
  • ارائه نرم افزارهای تحت ویندوز، وب و موبایل
  • انجام امور دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی و فروش
  • طراحی سایت و فروشگاه اینترنتی

منابع انسانی چیست؟

ویلیام تریسی، در واژه نامه منابع انسانی Human Resources (HR) ، منابع انسانی را به عنوان

«افرادی که کار می کنند و سازمان را به فعالیت می اندازند»

تعریف می کند.

منبع انسانی یک فرد یا کارمند درون سازمان است.منابع انسانی همچنین یک وظیفه یا شغل سازمانی است که با افراد سروکار دارد و با مسائل مربوط به افراد مثل پاداش و مزد، استخدام، مدیریت عملکرد و آموزشff مرتبط است.

مدیریت منابع انسانی

مدیریت منابع انسانی تنها در مورد سیاست ها، روش ها، تعیین نقش ها و مسئولیت ها نیست! بلکه در مورد ارتباط مدیریت با منابع انسانی نیز می باشد. مدیریت منابع انسانی، قواعدی را ترسیم می کند که مدیران در سایه این قواعد، ارتباط مؤثر و کارآمدی را با منابع انسانی سازمان بر قرار کنند. امروزه پیروی از قواعد منابع انسانی یک اولویت است که به سازگاری و افزایش رضایت شغلی کارکنان سازمان در هر سطحی کمک می کند.

مدیریت منابع انسانی به حمایت از اهداف بلند مدت سازمان می پردازد. ایجاد ابزار و فرآیندها برای پی بردن به سطوح عملکردی مورد نیاز و مدیریت چرخه عمر عملکرد کارکنان از دیگر فعالیت ها هستند.مدیریت منابع انسانی به توسعه مدل منابع انسانی می پردازد که،با استراتژی کسب و کار، فرهنگ سازمانی و استراتژی منابع انسانی تراز می گردد.

فرهنگ سازمانی و استراتژی کسب و کار برای کارآمد و مدرن بودن مدیریت منابع انسانی بسیار مهم هستند. آنها راهی را ترسیم می کنند که ارزش ها و رفتار های سازمانی در آن شکل می گیرد. هر فلسفه مدیریت منابع انسانی با تعریفی از مدل منابع انسانی شروع می شود که، به افزایش بازده عملکرد و هموار کردن فرآیند های کاری منتج می شود.

اکثر مطالعات و مقالات مربوط به مدیریت منابع انسانی در حوزه سازمانها و کسب و کارهای متوسط و بزرگ است.به همین علت، معمولاً مدیریت منابع انسانی برای کسب و کارهای کوچک، کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد و جدی گرفته نمی‌شود.این در حالی است که مدیریت منابع انسانی نقشی است که در هر سازمانی که بیش از یک نفر عضو داشته باشد معنا دارد.

به عبارتی، حتی در یک سوپرمارکت بسیار کوچک هم همچنان بخش عمده‌ای از وظایف مدیر منابع انسانی، قابل پیگیری و اجراست.اگر چه عموماً در یک شرکت کوچک، سمتی به عنوان مدیر منابع انسانی وجود ندارد، اما به هر حال،‌ مدیریت منابع انسانی بخشی از وظیفه مدیراجرایی یا مدیرعامل سازمان است.

شرح وظایف مدیر منابع انسانی

تحقیقات نشان می دهد که، شش فعالیت کلیدی مرتبط با افراد شناخته شده است که منابع انسانی باید به طور موثر برای ارزش افزوده یک شرکت به آن توجه کنند.

این شش فعالیت به شرح زیر هستند:

  • مدیریت موثر و مبتنی بر افراد.
  • ارزیابی عملکرد
  • گسترش مواردی که عملکرد فردی و سازمانی را ارتقا می دهد.
  • افزایش نوآوری، خلاقیت و انعطاف پذیری لازم برای افزایش رقابت.
  • اعمال رویکردهای جدید در طراحی فرآیند کار، برنامه ریزی، توسعه حرفه ای و تحرکات بین سازمانی.
  • مدیریت پیاده سازی و ادغام فناوری از طریق بهبود کارایی، آموزش و ارتباط با کارکنان.

درسازمانی که همه افراد آن سازمان يک جور فکر می کنند، درحقيقت هيچ کس فکر نمی کند، سازمانهايی که به اندازه افراد خود فکر دارند، بيشتر از مسائل خود نيز راه حل دارند.

در مدیریت منابع انسانی چندین شیوه مهم برای حمایت از استراتژی سازمان‌ها وجود دارد که عبارت‌اند از:

تحلیل کار و طراحی شغل:مشخص می‌کند چه تعداد پرسنل با مهارت و دانش خاص برای سازمان نیاز است.
برنامه‌ریزی منابع انسانی:جذب کارکنانی توانمند
گزینش: انتخاب کارکنان مناسب
آموزش :آموزش کارکنان برای انجام وظایف خود و آماده‌سازی آن‌ها برای آینده

با استخدام کاندید مناسب برای شغل مد نظر، کارها تمام نمی‌شود. شرکت‌های مختلف کارهای خود را به‌صورت متفاوتی انجام می‌دهند. بنابراین کارکنان جدید باید آموزش داده شوند تا با الگوی کاری شرکت آشنا شوند. بخش منابع انسانی باید در این برنامه آموزشی مشارکت داشته باشد تا هر کارمند را بر اساس موقعیت کاری مدنظر آموزش دهد. این کار باعث انگیزه دادن به کارمندان و حفظ آنها می‌شود.

برای مؤثر و مفید بودن آموزش کارمندان جدید و همچنین هماهنگ شدن آنها با نحوه‌ی انجام کارها، می‌توان این آموزش‌ها را در حین کار به آنها ارائه داد. این آموزش نه تنها این‌که کمک به کارمند جدید خواهد بود، بلکه باعث به‌وجود آمدن دید بهتری از نحوه‌ی انجام کار برای تیم منابع انسانی می‌شود. پس از اتمام آموزش، بخش منابع انسانی نقش مهمی در ارزیابی نتایج حاصل از برنامه‌های آموزشی و درجه‌بندی کارکنان خواهد داشت.
مدیریت عملکرد:سنجش کارایی کارکنان
پاداش به کارکنان:استفاده از سیستم پاداش‌دهی متناسب با عملکرد کارکنان

ارزش يک کارمند را موقعيت و پست سازمانی او مشخص نمی کند، بلکه ارزش هر کارمندی وابسته به ميزان رضايتی است که درمشتری ايجاد می کند، چون رضايت خالق نيز با رضايت مخلوق به دست می آيد.

روابط کارکنان:خلق محیط مناسب کاری

یکی دیگر از وظایف منابع انسانی حفظ سلامتی، امنیت و لذت‌بخش بودن محیط کار است تا جو راحتی بین کارمندان برقرار باشد. حذف هرگونه عامل استرس‌زا یا نامناسبی که مانع عملکرد خوب کارکنان می‌شود یکی از این کارهاست. تا حد ممکن باید جو کاری به بهترین شکل خود باشد، چون عملکرد هرکس تا حد زیادی به فضایی که در آن کار می‌کند بستگی دارد.

در محیط کاری مناسب، کارمندان به‌راحتی با هم در ارتباط هستند و نظرات خود را ابراز می‌کنند. بخش منابع انسانی باید دارای نگرشی باز باشد و با کارمندان ارتباط دوستانه‌ای برقرار کند. این بخش باید با همه‌ی کارمندان رفتار برابری داشته باشد. به این ترتیب در دراز مدت، تعهد کارکنان و میزان رضایت آنها افزایش پیدا خواهد کرد.

اگر سازمانی تمام این شیوه‌ها را به خوبی مدیریت کند، بهترین بازده را خواهد داشت. در سازمان‌هایی با مدیریت منابع انسانی مؤثر، کارکنان و مشتریان تمایل به رضایت بیشتری دارند و از طرف دیگر، سازمان نیز بیشتر تمایل به نوآوری داشته و بهره‌وری بیشتری دارد و در نتیجه شهرت بیشتری نیز در جامعه پیدا می‌کند.

جمع بندی!

طبق بررسی‌ها و تحقیقات، ۸۰٪ دارایی‌های هر شرکت و سازمانی، نیروی انسانی آن است؛ و این عدد مهم‌ترین دلیل برای تقویت بخش مدیریت منابع انسانی شرکت محسوب می‌شود. برای ساختن یک تیم حرفه‌ای، علاوه بر استخدام افراد حرفه‌ای، باید آنها را به‌صورت حرفه‌ای اداره کرد. عملکرد ضعیف مدیریت بخش منابع انسانی، آینده و اهداف شرکت را به خطر خواهد انداخت. به‌طور خلاصه، نقش مدیر منابع انسانی، حفظ قانون در شرکت و در بین کارمندان است که همین امر موجب جذب و حفظ استعدادهای برتر می‌شود.

منبع
برترین مطالب

آرش عظیمی

تمام تمرکزم بر این است که کسب و کارها به نتایج عالی در زمینه های توسعه سازمانی و بهبود عملکرد سازمانی دست یابند و خود را از هزینه ها و صرف زمانهای بسیار رهایی سازند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!