معرفی کتاب

بهترین کتاب های تاریخی

خلاصه نوشته
  • تهیه و ارائه نرم افزارهای سفارشی
  • تجزیه و تحلیل کلیه ی اطلاعات(اکسل، دیتابیس و ...)
  • تهیه و ارائه گزارشات، نمودار و داشبوردهای مدیریتی
  • ارائه نرم افزارهای تحت ویندوز، وب و موبایل
  • انجام امور دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی و فروش
  • طراحی سایت و فروشگاه اینترنتی

معیار انتخاب این کتاب ها علاوه بر کاربردی بودن بلکه علمی بودن آن هم مهم می باشد. این کتاب ها زندگی بسیاری از افراد را متحول کرده و آن‌ها را به سمت کشف ناسناخته ها در عرصه های مختلف زندگی حرکت داده است. در این مقاله به معرفی بهترین کتاب های تاریخی می پردازیم.

بررسی تاریخ اثر آرنولد توین بی

A Study of History By Arnold J. Toynbee

بررسی تاریخ | بهترین کتاب های تاریخی

Arnold Toynbee’s A Study of History is his magnum opus. In it he analyses the rise and fall of all 26 of the great world civilizations; whereas, previous historians had mainly concentrated on the West. Toynbee traces general themes focussing on the genesis, growth, and disintegration of civilisations. Arnold was one of the most influential historians of the 20th century but due perhaps to his spiritual and religious outlook, that pervades much of his work, he has lost popularity

کتاب بررسی تاریخ (2جلدی)، تالیف آرنولد توین بی،به صورتی که اکنون در دوجلد در دسترس خوانندگان قرار دارد،گزارش خلاصه شده ای است از دوره ی ده جلدی بررسی تاریخ که تلخیص آن توسط دیوید چرچیل سامرول، صورت پذیرفته است ومورد تایید وتحسین توین بی نیز قرار گرفته است. این مجموعه روایتی مستدل، یکپارچه وپیوسته است که ماهیت والگوی تجربه ی نژاد انسان،از نخستین ظهور جوامع انسانی تاعصر جدید،راشرح می دهد. جلد اول درپنج بخش وبیست ودو فصل تنظیم شده است که شامل:پیدایش تمدن ها،رشد تمدن هافروپاشی واضمحلال تمدن ها ومباحثی چون محیط زیست،تمدن های توسعه نیافته، تشتت روانی ومناسبات میان جوامع در حال اضمحلال وافراد به تفصیل مورد بررسی قرار گرفته است.

جلد دوم حاوی بخش های ششم تا دوازدهم فصل های 23 تا 41 استکه در آن ها مسائل و مباحثی چون حکونت های جهانی، نهادهای روحانی جهان شمول، اعصار حماسی،مواجه مکانی میان تمدن ها، مواجه زمانی میان تمدن ها ،قانون و رهایی در تاریخ و چشم اندازهای تمدن مغرب زمبن به تفصیل بررسی شده اند.


تکوین طبقه‌ کارگر در انگلستان اثر ادوارد پالمر تامپسون

The Making of the English Working Class By E. P. Thompson

تکوین طبقه‌ کارگر در انگلستان | بهترین کتاب های تاریخی

This book transformed our understanding of English social history. Thompson revealed how working class people were not merely victims of history, moved by powerful forces outside of themselves, but were also active in creating their own culture and future, during the degradation of the industrial revolution.

ادوارد پالمر تامپسون در تکوین طبقه کارگر در انگلستان، برخلاف سایر نحله های تاریخ نگاری، از منظر خبرگان و نخبگان و نهادهای قدرت به تاریخ نمی نگریست. نگاه او به تاریخ از “پایین” بود، از منظر فرودستان و تهیدستان. عبارت مشهورش را همه خوانده ایم: “می کوشم” قربانیان گذشته را “از خفت فراوانی که نسل های بعدی بارشان کرده اند برهانم”. تاریخ اجتماعی برای او مطالعه سنت ها و مبارزه های مردم عادی بود و ازاین رو سیاست را نه منازعه میان نخبگان رقیب بلکه غالبا تضاد طبقاتی میان فرادستان و فرودستان می دانست….

تامپسون اگر به روایت کلان می رسید، تکیه اش بر گستردگی داده های خرد بود، انبوهی از داده های تجربی کاویده شده. در این روایت کلان می شد صدای بی صدایان را شنید. صدای تهیدستان و فرودستان…. ترجمه فارسی تکوین طبقه کارگر در انگلستان گرچه پس از پنجاه واندی سال به دست خوانندگان فارسی زبان می رسد، اما سال هاست که می توان ردپای تامپسون را در کار تنی چند از مورخانی یافت که پژوهش شان درباره گذشته های دور و نزدیک ایران بوده است…. در تاریخ نگاری ایران که عمدتا تخته بند تاریخ نگاری های ملی گرایانه و آیینی و استالینی بوده است، ترجمه فارسی اثر بزرگ تامپسون ستودنی است. (برگرفته از پیش گفتار یرواند آبراهامیان بر ترجمه فارسی)


عصر انقلاب اثر اریک هابسبام

The Age of Revolution: 1789-1848  By Eric Hobsbawm

عصر انقلاب اثر اریک هابسبام | بهترین کتاب های تاریخی

The Age of Revolution is a book by Eric Hobsbawm. It’s the first of 3 books about “the long 19th century”, and The Age of Extremes: The Short Twentieth Century, is the sequel to the trilogy.

عصر انقلاب اثری است از اریک هابسبام به ترجمه علی اکبر مهدیان و اشکان صالحی و چاپ انتشارات اختران. این کتاب شرحی است بر 60 سال از تاریخ اروپا که با انقلاب کبیر فرانسه و انقلاب صنعتی بریتانیا هم دوره است، دوران تثبیت سرمایه داری صنعتی در اروپای غربی و تسلط این جامعه بر جهان. نویسنده با لحنی گویا، پرکشش و تاثیر گذار برهه ای مهم از سرگذشت اروپا را نمایان می کند و با ارائه تصاویری به جا بر جذابیت و قدرت اثر خود می افزاید.

قسمتی از کتاب عصر انقلاب
 رادیکال ها خواه رمانتیک یا غیر رمانتیک اعتماد میانه روها به شاهزادگان و قدرت ها را بنابر دلایل عملی و نیز ایدئولوژیک رد کردند. مردمان باید حاضر می بودند آزادی شان را خودشان به دست آورند چون هیچ کس دیگری این کار را برای شان نمی کرد؛ و این گرایشی بود که برای استفاده ی جنبش های پرولتری – سوسیالیستی نیز تنظیم شد. مردمان باید این کار را با اقدام مستقیم انجام می دادند. اما طرح این گرایش هنوز عمدتا به شیوه ی کاربوناریستی بود و در هر حال توده ها منفعل باقی می ماندند. در نتیجه خیلی موثر نبود هرچند تفاوت بسیاری وجود داشت میان تلاش های مضحکی مانند یورش نافرجام ماتسینی به ساووا و مساعی مداوم و جدی دموکرات های لهستان برای حفظ یا احیای جنگ پارتیزانی در کشورشان پس از شکست 1831. ولی عزم رادیکال ها برای تصاحب قدرت بدون نیروهای تثبیت شده یا در ضدیت با آن ها باز هم تفرقه ای دیگر در صفوف رادیکال ها پدید آورد. سوال این است که آیا آن ها حاضر بودند این کار را به بهای انقلاب اجتماعی انجام دهند یا نه.

طاعون در تمدن و تاریخ اثر ویلیام اچ. مک نیل

Plagues and Peoples By William H. McNeill

طاعون در تمدن و تاریخ

William McNeill’s Plagues and Peoples theorises about the impact disease has had on human history. He examines the influence plagues may have had on various events, such as the development of Chinese civilisation, the renaissance and the downfall of the Roman Empire.

ویلیام مک نیل در این کتاب از زاویه ای دیگر به تاریخ و تمدن می نگرد، نه تنها در قاره جدید که در چین، هند، خاور میانه، اروپا و افریقا. این دانشمند تیز بین نگاهی تازه به تاریخ و تمرن بشری می افکند و چشم اندازی تازه عرضه می دارد. او با دلایل مستند تاثیر امراض مسری را در دگرگونی های عظیم و سرنوشت ساز حیات بنی آدم بر می رسد و علل شکست ها و پیروزی های جنگی و تغییر شیوه های زندگی اقوام بشری را از خوراک و پوشاک تا گرایش های دینی و اکتشافات و اختراعات و ابتکارات توضیح می دهد.

خواندن این اثر انقلابی برای تاریخدان ها، پژوهشگران، جامعه شناسان، پزشکان، دانشجویان حتی فلاسفه و خلاصه همه ی اهل اندیشه لازم است. این کتاب به روی خواننده دریچه ای تازه می گشاید و او را به تامل در رویداد های گذشته و تفکر به آینده وا می دارد.


تاریخ چیست؟ اثر ادوارد هالت کار

What Is History? By E. H. Carr

تاریخ چیست؟ اثر ادوارد هالت کار

What is History? is Edward Carr’s brilliant work of historical theory. The text is based on The George Macaulay Trevelyan Lectures presented at University of Cambridge in 1961.

کتاب تاریخ چیست، اندیشه های کار که امروزه درنظر بسیاری عادی و معقول می نماید، سالهای سال برای محافل انگلیسی، انقلابی و افراطی بود. کتاب حاضر، تاریخ چیست؟ به ویژه سرو صدای زیادی براه انداخت و با اینکه حدود چهل سال از انتشار آن می گذرد هنوز موضوع بحث و جدل روشنفکران و همکاران دانشگاهی نویسنده است.


دگرگونی بزرگ اثر کارل پولانی

The Great Transformation By Karl Polanyi

دگرگونی بزرگ

In Polanyi’s classic work of economic history and sociology, he examines societal changes since the Industrial Revolution and expertly explains the inadequacies of the free market. Published in 1944, it is as relevant as today as ever, with Harvard Professor Stephen Walt recommending it in his Top 10 books for International Relations students as it explains the political, economic and social changes that shaped the modern world.

روش شناسی کتاب دگرگونی بزرگ که می توان آن را فراخوانی به الزام رجوع به مردم شناسی در مطالعات اقتصادی و اجتماعی جوامع نیز به شمار آورد از اهمیت دیگری هم برخوردار است. در واقع وقوف به درهم تنیدگی اقتصاد و سیاست و صنعت و معیشت و فرهنگ در یک جامعه، دعوتی است نه فقط به کنار گذاشتن مفاهیمی همچون اولویت یک حوزه از فعالیت اجتماعی بر سایر حوزه ها بلکه همچنین هشداری است به پرهیز از منوط یا مولکول کردن و…


آزادی مقدم بر لیبرالیسم اثر کوئنتین اسکینر

Liberty before Liberalism By Quentin Skinner

آزادی مقدم بر لیبرالیسم

Liberty before Liberalism is a classic essay examining what liberal thought was in Ancient – Greek and Roman – times. Skinner uses this exploration of classical republican thought to explain the significance of intellectual history and the history of ideas.

کتاب آزادی مقدم بر لیبرالیسم نوشتار حاضر اثری است عالمانه و برجسته، و کاملا مستند، از یکی از مورخان برجسته جهان. در بخش نخست کتاب سعی شده نظریه نئورومن یا نورومی شهروندان آزاد یا آزادگان و دولت های آزاد، آن چنان که در آغاز دوران مدرن بریتانیا رخ نمود، بازکاوی و تبیین شود. این تحلیل به دفاعی قوی از سرشت، محتوا و اهداف تاریخ عقلانی و تاریخ اندیشه ها و عقاید می انجامد و…


جنگ و صلح اثر لئو تولستوی

War and Peace By Leo Tolstoy

جنگ و صلح اثر لئو تولستوی

The novel chronicles the history of the French invasion of Russia and the impact of the Napoleonic era on Tsarist society through the stories of five Russian aristocratic families. Portions of an earlier version, titled The Year 1805, were serialized in The Russian Messenger from 1865 to 1867. The novel was first published in its entirety in 1869.

کتاب جنگ و صلح (4 جلدی)، رمانی نوشته ی لئو تولستوی است که نخستین بار در سال 1867 وارد بازار نشر شد. این رمان به شکل کلی به ماجرای یورش ناپلئون به روسیه در سال 1812 می پردازد و ماجرای سه تن از شناخته شده ترین شخصیت های دنیای ادبیات را پی می گیرد: پی‌یِر بزوخوف، فرزند نامشروع یک کُنت که در حال نبردی برای به دست آوردن ارث و میراث است و آرزوی رسیدن به آرامش روحی و معنوی را دارد؛ شاهزاده آندرِی بالکونسکی، که خانواده اش را ترک می کند تا در نبرد علیه ناپلئون شرکت داشته باشد؛ و ناتاشا روستوف، دختر زیبا و جوانِ مردی نجیب زاده که هم پی‌یِر و هم آندرِی را شیفته ی خود کرده است. تولستوی در این شاهکار بی بدیل، شخصیت هایی متعدد و مختلف را خلق کرده که هر کدام با مشکلات منحصر به فردِ فرهنگ و پیشینه ی مختص به خودشان مواجه می شوند.

قسمت هایی از کتاب جنگ و صلح
تصور این موضوع که سرنوشت بشر با تدابیر عقلانی می تواند تغییر یابد و راه صواب را در پیش گیرد، زندگی را به معنی واقعی ناممکن می سازد.
به هنگام عزیمت و در دقایق حساس زندگی، انسان هایی که توانایی بررسی اعمال خویش را دارند به اراده ای قوی دست می یابند.
به تصور او، مردم جاهل و توده های ناآگاه، مشمئزکننده و منفورند، آن ها به سان گرگ هایی هستند که فقط با گوشت می توان آن ها را ساکت کرد.

تاریخ بی خردی! اثر باربارا تاکمن

The March of Folly: From Troy to Vietnam By Barbara Tuchman

تاریخ بی خردی

کتاب تاریخ بی خردی از تروا تا ویتنام اثر باربارا تاکمن و ترجمه ی «حسن کامشاد» است. «پیگیری سیاست های مغایر با منافع خویش»، «نمونه های آغازین: اسب تروا»، «پاپ های رنسانس و جدا شدن پروتستان ها»، «بریتانیا امریکا را از دست می دهد» و «امریکا در ویتنام به خود خیانت می کند» عنوان فصل های کتاب است. در توضیحات پشت جلد کتاب آمده است:

«بی خردی زمان و مکان نمی شناسد؛ بی زمان و جهان شمول است اگر چه عقاید و عادات هر زمان و هر مکان خاص شکلی معین بدان می دهد؛ ارتباطی به نوع نظام ندارد: هم سلطنت ممکن است موجد آن باشد، هم حکومت یک اقلیت قدرت طلب (الیگارشی)، و هم مردم سالاری (دموکراسی). ویژه ملت یا طبقه به خصوصی هم نیست. طبقه کارگر و حکومت های کمونیستی نماینده آن همان گونه که تاریخ دوران اخیر به خوبی نشان داد، در مسند قدرت بخردانه تر یا کارساز تر از طبقه متوسط عمل نکردند…» این کتاب را انتشارات «کارنامه» منتشر کرده است.


تاریخ جهان اثر ارنست گامبریچ

A Little History of the World By Ernst Gombrich

تاریخ جهان اثر ارنست گامبریچ

تاریخ جهان نخستین و تنها کتابی است که ارنست گامبریچ آن را ابتدا در ۱۹۳۵ به زبان آلمانی با عنوان زبده تاریخ جهان برای جوانان نگاشته است. این کتاب تحولات و رخدادهای بشر را در چهل فصل از عصر حجر تا عصر اتم با زبانی بسیار ساده و صمیمی، بی تکلف، شیرین و جذاب روایت می کند، چنان که کثیری از خوانندگان آن در گروه های سنی و سطوح آموزشی مختلف گفته اند از مطالعه این کتاب نه تنها بسیار لذت برده اند، بلکه آن را دریچه نوینی به جهان تاریخی و تاریخ جهان یافته اند و بر آن شده اند که با کتاب های دیگری، مطالعه تاریخ را پی بگیرند.

مفسر لوس آنجلس تایمز می گوید گامبریچ به تاریخ جان می بخشد و خواننده را همراه خود در سفینه ای زمان پیما بر فراز تاریخ جهان به پرواز درمی آورد و او را همواره در طول کتاب به سیر و سلوکی فکری و عاطفی میان گذشته و حال وامی دارد.


صلحی که همه صلح ها را بر باد داد اثر دیوید فرامکین

A Peace to End All Peace By David Fromkin

صلحی که همه صلح ها را بر باد داد

کتاب صلحی که همه ی صلح ها را بر باد داد نوشته ی دیوید فرامکین و ترجمه ی حسن افشار است. ناشر درباره ی کتاب آورده است: «صلحی که همه ی صلح ها را بر باد داد روایتی است از وقایعی که به فروپاشی امپراتوری عثمانی در طول حنگ جهانی اول انجامید و مایه ی تغییر اساسی در خاورمیانه شد و بنا به عقیده ی نویسنده، به شروع جنگی دامن زد که همچنان ادامه دارد. این کتاب تنها به نقش اروپا در خاورمیانه نمی پردازد، بلکه تأثیر این دگرگونی در خود اروپا را نیز دربرمی گیرد.

گاه خواننده را با خود به دل بیابان های شبه جزیره ی عربستان می برد و با ماجراجویی های لارنس همگام می کند و گاه از اختلافات و مناقشات دولتمردان اروپایی در پایتخت هایشان پرده برمی دارد. می توان تاریخی را که این کتاب بدان پرداخته سفر پیدایش قرن بیستم و خاورمیانه ی امروزی دانست. این کتاب در سال 1989 منتشر شد و به فهرست نهایی جایزه ی پولیتزر هم راه یافت.»

آرش عظیمی

تمام تمرکزم بر این است که کسب و کارها به نتایج عالی در زمینه های توسعه سازمانی و بهبود عملکرد سازمانی دست یابند و خود را از هزینه ها و صرف زمانهای بسیار رهایی سازند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!